Revoluce v dopravě se nekoná, firmy i cestující v nejistotě

Revoluce v dopravě se nekoná, firmy i cestující v nejistotě
Foto: Ilustrační foto
Slovácko Zprávy 07 / 05 / 2019

Neděle 15. prosince nakonec bude obyčejným dnem. Start dopravní revoluce v podobě lepší návaznosti autobusových linek na vlaky, kterou právě na druhou prosincovou neděli ohlásilo hejtmanství, se odkládá. Na jak dlouho, to zatím není vůbec jisté.
Za nečekaným problémem stojí dopravce, který o podnikání ve Zlínském kraji nemá vůbec zájem. Jedná se o severočeskou společnost BusLine LK. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyhověl její námitce, která se týkala podmínek pro účast ve výběrovém řízení. Pětice vybraných dopravců, která si měla rozdělit tratě na Uherskohradišťsku, Kroměřížsku, Vsetínsku, Zlínsku a speciálně také ve Valašském Meziříčí a Valašských Kloboukách, se nyní pokusí uspět v nové soutěži.
BusLine LK vysvětlil důvod stížnosti stručně. „Potenciální uchazeč o veřejnou zakázku se může vymezit proti podmínkám veřejné soutěže bez ohledu na to, zda se později zúčastní, či nikoliv,“ uvedla Nikola Bradíková, mluvčí společnosti. „Rozhodnutí ÚOHS je pro nás velmi překvapivé. Úřad rozhodl na základě námitky dopravce BusLine LK, který se nejenže neúčastnil výběrového řízení, ale tuto námitku navíc podal hodinu před vypršením soutěžní lhůty. Můžeme se tak jen domnívat, zda tento krok nebyl účelový,“ konstatoval Pavel Botek, náměstek hejtmana a radní pro dopravu.
Zlínskému kraji tak nezbývá nic jiného, než připravit přechodné řešení, které potrvá v lepším případě od letošního 15. prosince do září 2020. První konzultace s dopravci už začaly a mají skončit ve čtvrtek 9. května. „Zároveň musíme situaci řešit i s železničními dopravci, neboť s těmi jsme už podepsali smlouvy na služby v železniční regionální dopravě, která je úzce provázána s autobusovou,“ upřesnil radní Botek.
Avšak pokud k dohodě nedojde, na železnici začne jezdit větší počet vlaků v časech, které nebudou v souladu s autobusovými řády.
Vedení Zlínského kraje připouští hrozbu komplikací, ale zároveň se domnívá, že půjde pouze o dočasný stav. „S největší pravděpodobností dojde k redukci spojů v železniční i autobusové dopravě, připravených právě podle nových jízdních řádů. Předpokládáme, že přechodné období bude trvat do prosince 2020, nejdéle však do podepsání smluv vzešlých z nového výběrového řízení,“ uvedl radní Botek.
Zatím jedinou pozitivní zprávou pro místní cestující je fakt, že společnost ČSAD BUS Uherské Hradiště chystá brzký nákup až osmi nových busů. „Pokud jde o jízdní řády, naprosto ideální by bylo pokračovat v těch současných i po 15. prosinci. Cestujícím vyhovují. Uvidíme, jak se celá situace vyvine. Naše první jednání se Zlínským krajem se uskuteční v úterý 7. května,“ poznamenal ředitel hradišťské společnosti Radislav Kusák.



Dopravci vybraní v prvním výběrovém řízení
Uherskohradišťsko - ČSAD BUS Uherské Hradiště a.s.
Kroměřížsko - KRODOB BUS a.s.
Vsetínsko - Transdev Morava s.r.o. a TQM - holding s.r.o.
Zlínsko - ARRIVA MORAVA a.s.
Oblast Val. Meziříčí - Transdev Morava s.r.o. a TQM - holding s.r.o.
Oblast Val. Klobouky - ČSAD BUS Uherské Hradiště a.s.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist