Řidiči budou dál uhýbat dírám

Řidiči budou dál uhýbat dírám
Foto: ara
Ostrožská Nová Ves Zprávy 06 / 05 / 2010

Silničářům chybí peníze na poničenou silnici, kterou projíždí denně tisíce aut

Silnice I/55, možná vůbec nejvytíženější spojnice na Slovácku, zůstane ve směru od Ostrožské Nové Vsi na Veselí nad Moravou dál plná nerovností. I když byla její oprava odložena v uplynulém roce na letošní jaro, už je jisté, že práce kvůli nedostatku financí znovu nezačnou. Řidiče tak čekají další měsíce uhýbání výtlukům a dírám, které soustavně ničí nápravy osobních i nákladních vozů.
V původních plánech se přitom letos mělo opravovat na pokračování a za velmi významné částky. Kromě průtahu Kunovicemi ve směru na Ostrožskou Novou Ves měly úpravy za přibližně 320 milionů skončit až na Hodonínsku. Podle dostupných zpráv bude nakonec uvolněno sotva 40 milionů korun.
Zastupitelé všech obcí a měst ležících od Kunovic na jih považují situaci za naléhavou a v některých případech za stěží udržitelnou.
Do problému začali hlasitě hovořit i někteří místní politici. Například uherskohradišťský poslanec Antonín Seďa otevřel otázku rekonstrukce na dvou frontách. Neformálně na před volbami posledním společném zasedání poslanců, senátorů a Rady Zlínského kraje, o potížích pak hovořil na jednání Obchodní a hospodářské komory v Uherském Hradišti.
Podle Sedi je kromě nedostatku peněz na vině i fakt, že zlínské hejtmanství upřednostnilo jiné zájmy. „Krajský úřad nemůže mít několik dopravních priorit,” říká Antonín Seďa. „Upřednostnila se rychlostní silnice R49, což je tah na Slovensko, a také přístupová komunikace k průmyslové zóně v Holešově. K tomu chtějí krajští zastupitelé pokračovat i se stavbou R55.”
Seďa se domnívá, že důležitější je R55. Tuto stavbu ale komplikují kromě peněz i požadavky iniciativy Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu. Ekologové prosazují na trase vybudování tunelu. Ten by měl vést krajinnou oblastí Natura 2000 - Bzenecká Doubrava a stavbu prodražit o třináct milliard korun. „Pokud se to nezmění, tak se cesta asi nikdy nepostaví,” podotkl Seďa.
Je pravděpodobné, že dnešní krajská vláda už situaci nezmění. Uherskohradišťský poslanec se proto pokusí přesvědčit nástupce. „Nová politická reprezentace bude muset začít tlačit na ministra dopravy a státní fond dopravní infrastruktury. Mělo by se deklarovat, že R55 je prioritní, a dát ji na první místo. Do voleb to nejspíš nepůjde, ale po nich se do toho už musí začít šít,” prohlásil Seďa.
Města a obce na Ostrožsku a Veselsku ale spíš trápí silnice první třídy I/55.
„Nepochybně je to problem číslo jedna,” potvrdil Pavel Botek, místostarosta Ostrožské Nové Vsi. „Loni po silnici vedl hlavní tah na Brno kvůli uzavírce Bučovic. Kamiony silnici ještě vice poničily. Starostové proto měli podmínku, že oprava musí být zahájena neprodleně poté, co objížďka skončí. To se ale nestalo, i když už byla vydána všechna potřebná stavební povolení. Na začátek prací čekáme všichni,” řekl take za další starosty.
Stav silnice I/55 od Kunovic až po Hodonín je na řadě míst zoufalý. „Na výběr jsou koleje, výtluky, nebezpečné krajnice, různá zvlnění,” diví se Imrich Rusek, slovenský řidič kamionu, který po cestě pravidelně jezdí. Kritizovanému zvlnění říká místostarosta Ostrožské Nové Vsi Botek „rolety”. „Průtah naší obcí je zoufalý. Ve směru od Kunovic až po centrum to je „roleta”. Silnice je značně nerovná, koleje jsou někde možná až dvaceticentimetrové. Podle některých odborníků to snad už ani není silnice první třídy…,” upozornil Pavel Botek.
Podle informací, které zastupitelé některých dotčených slováckých obcí mají, se ze státní pokladny uvolní na opravu 40 milionů korun. Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje ale dosud nikomu nesdělilo, zda a kdy práce zahájí. Starostové i hejtmanství proto vyvíjejí tlak na změnu. Jeden z prvních úseků by se měl opravit u Huštěnovic, pak má údajně na řadu přijít průtah Ostrožskou Novou Vsí. Kromě peněz už silničárům nestojí v cestě žádná překážka, veškerá projekční dokumentace i stavební povolení už mají potřebná razítka.
Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje, které má stavbu provádět, prozatím nemá odpověď ani na otázku, jestli je možné, že se letos opraví jen nejvíce zdevastované části. Šéf ředitelství Karel Chudárek v písemné odpovědi napsal: „Na žádnou otázku nemohu odpovědět, neboť problematiku I/55 momentálně velmi intenzivně řešíme. Výsledek jednání bude znám v polovině května.“

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace