Řidiči památku ani žáby nešetří
Kostelanský most potřebuje generální rekonstrukci jako sůl. Její rozsah je však odvislý od dotace z ministerstva kultury, které podle dostupných informací uvolní menší balík, než přislíbilo. Práce se tak rozjedou na etapy, projekt počítá s výměnou dřevěných fošen a opravou ocelové konstrukce. Aktuální stav je i dílem řidičů, kteří nerespektují zákaz vjezdu.
Na ministerstvu nezůstal kámen na kameni, padla vláda, mění se ministři i náměstci... Přísliby finanční podpory už zkrátka neplatí a podle posledních zpráv dostaneme podstatně méně. Dotace nepokryje ani polovinu nákladů, posteskl si Josef Bozděch, kostelanský starosta.
Kulturní památka v majetku obce se tak podle Bozděcha dočká asi jen částečné opravy. Mostní dělníci se pustí do ocelové konstrukce jen v místech, kde odkryjí nejkritičtější dřevěné fošny a trámy. Výši dotace se dozvíme nejpozději v červenci, rekonstrukce pak začne na podzim a vyžádá si úplnou uzavírku mostu, prozradil první muž Kostelan. I po ukončení prací však přespolní musí počítat s omezením průjezdu. Most je kulturní památkou v majetku obce, jeho údržba stojí nemalé peníze. A řidiči jsou nenapravitelní, vysvětlil Bozděch. Kostelanský most podle památkářů představuje unikátní doklad mostního stavitelství z počátku 20. století, podobných se v republice dochovalo jen pramálo. Jeho význam v dubnu 1997 podtrhlo prohlášení za kulturní památku.
Za výrazným omezením průjezdnosti mostu je však třeba hledat i navazující účelovou komunikaci Lesů Strážnice, po které přecházejí žáby. Obojživelníci totiž mezi koly aut neproskáčou...