Řidiči soptí, výplata jim vyrazila dech!
Foto: iDobryDen.cz
Jako opaření zůstali řidiči ČSAD Uherské Hradiště při pohledu na lednovou výplatní pásku! Kdo očekával, že si po aplikaci vládního nařízení o zvýšení mezd polepší o pět šest tisíc korun, nestačil se divit. Vedení společnosti šoférům sice rozdělilo peníze ze Zlínského kraje, ale současně jim odebralo většinu dosavadních příplatků a bonusů…
Když hrozila stávka, vláda na tlak odborů zvedla mzdy řidičů, kteří jsou v práci dvanáct až čtrnáct hodin denně. Každý si měl polepšit o pět šest tisíc hrubého měsíčně při zachování všech stávajících bonusů, což potvrdil generální ředitel na prosincové schůzi s odboráři a řidiči. Jenže všechno je jinak, lednové výplaty jsou výsměchem, zlobí se jeden z rozhořčených řidičů, který kvůli hrozbě výpovědi odmítl zveřejnit jméno.
Jeho kolegové si podle něj nejčastěji polepšili o čtyři až pět stovek, někteří mají stejnou výplatu jako za prosinec a další si dokonce pohoršili… Jen pár vyvoleným se tak výplata nafoukla o 1 500, maximálně dva tisíce korun. Je to smutné, zaměstnavatel na vládním nařízení ještě vydělal. Ano, rozdělil nám peníze ze Zlínského kraje, ale zároveň nám sebral skoro všechny příplatky, nechápe šofér. Stížnosti řidičů mi přijdou neseriózní, jejich mzda vychází z uzavřené kolektivní smlouvy, která respektuje navýšení mezd i změnu některých motivačních prvků, reagoval Radislav Kusák, generální ředitel společnosti ČSAD Uherské Hradiště.
Každopádně ale přiznal, že řidiči s příchodem nového roku o některé výhody přišli. Společnost třeba zrušila bonus 1 000 korun za odpracovaný měsíc bez marodění a snížila výši diet na zákonnou úroveň. Je to důsledek zcela nového způsobu odměňování řidičů, platného od ledna, tvrdí Kusák. Jenže podle řidičů jsou zásahy do výplaty daleko drtivější… Ještě nám sebrali příplatek za věrnost v řádů stovek, zvýšili pracovní úvazek, aby ušetřili za proplácení přesčasů, a snížili diety z 83 na 72 korun na den. Udělali na nás zkrátka nehorázný podraz, to nikdo nečekal, pokračoval další z řidičů, který se obrátil na redakci DOBRÉHO DNE. Autobusáci jsou přitom podle něj v práci i 250 hodin, včetně čekání mezi jízdami.
Je možné, že u některých řidičů výplata vyvolala zlou krev. Mzda totiž nově vychází z principu, kdo stráví více hodin v práci, má vyšší mzdu. Takže řidiči, kteří mají sedm osm hodin denně, nemají navýšení platu téměř žádné. Kdo pracuje déle, přijde si na zajímavé peníze, vysvětlil Kusák, který se opírá o kolektivní smlouvu a platnou legislativu. Diety jsme vypláceli vyšší, než určuje zákoník práce, takže jsme je vrátili na stanovenou hranici. A co se týká tisícikorunového příplatku, byl zrušen, protože neplnil svou funkci a částku jsme rozpustili do hodinových sazeb, pokračoval Kusák, který nechápe ani kritiku řidičů na nevyplácení příplatků za ztížené pracovní podmínky při čekání. Ztížené je od slova ztížené. Když má někdo k dispozici klimatizovanou místnost s kuchyňkou, nápoji, televizí a křesly, to nejsou ztížené podmínky, zdůraznil generální ředitel. Firma podle něj příplatky vyplácí jen v případech, které definuje nařízení vlády.
ČSAD Uherské Hradiště dostane od Zlínského kraje na navýšení mezd řidičů za rok zhruba 18 milionů korun, což měsíčně dělá 1,5 milionu. Jelikož pro společnost jezdí 160 řidičů, na každého tak měsíčně připadá 9 375 korun. To by nás zajímalo, kde jsou? ptají se řidiči. Jejich nářky nechápu, peníze můžeme vyplatit pouze na mzdy řidičů, což musíme zpětně vydokladovat. A navíc jde o sumu včetně sociálního a zdravotního pojištění, takže zhruba třetinu vracíme státu, reagoval Kusák. Za leden však dopravce mezi řidiče rozdělil o tři sta tisíc méně. Rozdíl způsobuje nemocenská řidičů, kdy peníze vyplácí stát, nerovnoměrný počet pracovních dnů, svátků, časový průběh motivačních složek, ale i čerpání dovolené. Když nám na konci roku nějaké peníze z balíku Zlínského kraje zůstanou, není vyloučené, že je vyplatíme formou mimořádné prémie, reagoval Kusák.