Řidiči už jezdí zvesela, polepší si o 18 milionů
Foto: iDobryDen.cz
Řidiči ČSAD Uherské Hradiště na rozdíl od kolegů v Jihomoravském a Ústeckém kraji stávku nepřipravují, ani jinak neprotestují. Zlínský kraj totiž nečekal na finanční injekci od státu, ale bez prodlev od 1. ledna navýšil jejich mzdy ze 71,60 na 98,10 korun na hodinu a zhruba o sedm korun za ztížené pracovní prostředí.
Vládní nařízení slibovalo řidičům čtyřicetiprocentní nárůst mezd. Nikdo se však nezabýval otázkou, kdo jej zaplatí… Zlínský kraj se k problému postavil čelem a veškerou zátěž vládního nařízení převzal na sebe. Nevyčkávali jsme jako v jiných krajích, ani jsme nepožadovali po dopravcích, aby navýšení mezd zahrnuli do svého cash flow v prvních třech měsících roku, než se situace vyjasní. Řidiči proto nejsou v nejistotě, nemají důvod k protestům, potvrdil Pavel Botek, náměstek hejtmana Zlínského kraje. Řidiči opravdu dostávají odměny přesně podle vládního nařízení. Navýšení mzdy není u všech stejné, v průměru jde o dvacet procent. Naše mzdová politika totiž vychází z principu: čím déle jsi v práci, tím vyšší máš mzdu, potvrdil Radislav Kusák, generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště. Navýšení mezd řeší uzavřený dodatek smlouvy o zajištění dopravní obslužnosti se Zlínským krajem. Navýšení finančních prostředků na mzdy se dotkne prokazatelné ztráty, kterou dopravci každoročně vyúčtovávají. Jednání bylo naprosto korektní. Když jsme nastínili, kolik potřebujeme, abychom splnili vládní nařízení, kraj zareagoval navýšením rozpočtu a pravidelně peníze posílá, neskrývá spokojenost Kusák.
Zlínský kraj na mzdy řidičům uvolnil 73,4 milionu korun. Dopravci je mohou použít výhradně a jenom pro navýšení mezd řidičů. Od ledna jim na účet posíláme dvanáctinu schválené částky. Každé tři měsíce nám pak předloží vyúčtování, za kterého jednoznačně vyplyne, že peníze vyplatili řidičům, zdůraznil Botek. Jelikož zajišťujeme pětadvacet procent dopravní obslužnosti v kraji, z finančního koláče na mzdy jsme ukrojili čtvrtinu (zhruba 18 milionů - pozn. autora), doplnil Kusák.
Zlínský kraj se tak ocitl v situaci, kdy mu kvůli navýšení mezd řidičů autobusů chybí peníze na investice a opravy silnic II. a III. tříd. I proto doufáme, že brzy dojde k dohodě s vládou o kompenzaci, věří Botek. S požadavkem na neprodlené řešení vzniklé situace na vládu apelují Asociace krajů ČR i Svaz měst a obcí ČR, které připravují společný dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. Odmítáme pasivní přístup vlády, požadujeme, aby se kabinet podílel na řešení situace. Po stránce finanční, legislativní i kontrolní, uvedl František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR. Je třeba najít systémové řešení, aby se podobná situace už neopakovala. Stát si nemůže brát kraje ani města a obce jako rukojmí, přidat jim úkoly a neřešit nástroje, jak danou věc realizovat, dodala Jana Vildumetzová, předsedkyně Asociace krajů ČR.