Řidičům to spočítají
Foto: fab / Hradišťská se toleruje - Jednou z ulic na které se dosud stojí zdarma je Hradišťská. Nyní je u centra 111 placených míst. Radnice jich plánuje 447.
Sčítání provozu bude sloužit i pro úpravu placeného stání. Radnice plánuje čtrnáct automatů
Řidiče nepotěší připravované rozšíření placeného stání. Za parkování v řadě míst poblíž centra brzy budou muset platit. V současnosti je v Uh. Brodě zpoplatněno kolem sto dvaceti míst. Toto číslo má stoupnout až na tři sta míst. Množství ulic, kde radnice bude chtít od řidičů vybírat peníze, však podle současného zákona ani parkování neumožňuje. Například v ulici Přemysla Otakara, tedy od muzea do centra, či na Hradišťské stávají desítky aut v rozporu s vyhláškou. Požadovaná šíře ulice neodpovídá, přesto jsou vozidla tolerovaná.
V těchto ulicích se to toleruje, protože poblíž centra není těch míst mnoho. Když se tu však má vytáčet v křižovatce autobus, je to problém. Součástí plánu je upravit stání na Hradišťské a Přemysla Otakara tak, aby bylo legální a neodporovalo vyhlášce, uvedl Pavel Josefík, místostarosta Uh. Brodu pro oblast dopravy. Po úpravách, které radnice provede, tak paradoxně míst trochu ubude, ovšem už si budete jisti, kde můžete pokutu dostat a kde ne. Je to podobné jako v Komenského či Seichertově ulici. Tady se také vytvořilo několik odstavných ploch, kapacita se tím však nezvýšila. Jen se tím legalizovali všichni ti, co zde beztak stávali a čas od času dostali pokutu.
Určitě bude lepší, když bude jasně stanovené, kde se smí a kde ne. Takto je po Brodě spousta míst, kde se to dle zákona nesmí, ale každý tam parkuje a v drtivé většině se to toleruje. Ale už jsem i zahlédl, že na místě, kde se den co den střídá spousta aut, se tak jednou za rok třeba objeví pokuta. To je potom divný pocit, když člověk ví, že udělal něco, co se nemůže, ale že byl potrestán jen jako jeden z tisíců, prozradil svůj názor Broďan Marek Koudelský. Platit se tedy bude i v těchto ulicích. Ze současných čtyř automatů hodlá radnice jejich stav navýšit až na čtrnáct.
V březnu proběhne i sčítání právě v nejvytíženějších ulicích poblíž centra, chceme mít představu, kolik lidí tu projíždí a parkuje. Výzkum nám provedou studenti gymnázia, uvedl Josefík. Ten také vzpomněl, že podobné sčítání už se v centru uskutečnilo před osmi lety. Nynější výsledky se však budou rapidně lišit. Sčítáním chce radnice zjistit, co by se stalo zjednosměrněním Moravské. Zda by se zase nezahltila ulice Bří Lužů.
A co že se stalo, že budou náhle zpoplatněna i místa, kde to dřív zvykem nebývalo?
Chceme dostat auta, která tu parkují celodenně, mimo centrum. Lidi, kteří tu pracují, budou moci nechat auto na odstavných parkovištích pod hřbitovem či u bazénu. V centru by měli stát jen krátkodobí návštěvníci. Jednou z pohnutek ke změně je i skutečnost, že kraj převede tyto komunikace na město. Dřív by totiž změnu režimu na těchto silnicích musel schvalovat krajský úřad, prozradil místostarosta. Jedna lokalita bude však vyžadovat citlivé řešení. Přímo v centru je totiž i sídliště Židovna se svým patrovým parkovištěm. Aby měl záměr města naději na úspěch, bude se muset zpoplatnit i toto. Což určitě nepřivítají lidé, kteří na sídlišti bydlí.
No to by mě nepotěšilo. Nevyjíždím každý den. Teď když nebudu chtít auto tři dny použít, tak ho budu muset nechat odstavené někde dál od domu a to není nikdy příjemné, už mně párkrát auto totiž vybrali, uvedl jeden z parkujících, pan Roman.
Pokud by se Židovna nezpoplatnila, lidé by na to brzy přišli a stejně by se tam nedalo zastavit. O řešení se budeme ještě radit. V úvahu připadají třeba závory, které by po skončení pracovní doby pustily obyvatele sídliště parkovat zdarma, uvedl Josefík. Podle něj se však rozhodně nepočítá se zpoplatněním stání před domy například na Soukenické či Tkalcovské ulici.
Týkalo by se to jen patrového parkoviště. Před domy by se neplatilo, potvrdil Josefík. Podle něj ještě zbývá vyřešit, zda město bude všechny automaty a s tím spojené činnosti provozovat samo, či bude spolupracovat se specializovanou firmou jako v jiných městech.