Rusové mají zálusk na L-410

Rusové mají zálusk na L-410
Foto: iDobryDen.cz
Kunovice Zprávy 29 / 05 / 2009

Odboráři odvrátili celoplošné snížení platů zaměstnanců o patnáct procent

Letoun L-410 je nesmrtelný, kunovická společnost Aircraft Industries (AI) oslavila čtyřicáté výročí od jeho prvního vzletu! Dárek? Znovuotevření ruského trhu. Podnik už má z východu zakázky na dva nové turbolety a do budoucna počítá s prodejem stovky dalších. I proto možná zaměstnanci odvrátili celoplošné snížení platů o patnáct procent...
„Jsme jediným podnikem v zemi vyrábějícím certifikovaný letoun tohoto typu. A to bez jakéhokoliv čerpání zdrojů ze státního rozpočtu, výrobu financujeme výhradně z provozního zisku a „peněženek“ akcionářů,“ říká pyšně Pavel Vach, předseda představenstva AI.
Historie letounu L-410 je každopádně bohatá a prošel si různými etapami vývoje, ale vždy byl konkurenceschopný a žádaný na trhu. „Stroj měl a má tři hlavní devizy. Schopnost přistávat na nezpevněných plochách, odolnost proti všem vnějším vlivům, včetně snížené náchylnosti na vniknutí prachu, kamínků a písku do motoru a vrtule, a prostornou kabinu,“ říká Miroslav Pešák, hlavní konstruktér AI.
Podnik v blízké budoucnosti zahájí v pořadí už 28. výrobní sérii, která bude obnášet až třicet dopravních letounů typu L-410. Ještě před čtyřmi lety přitom Let balancoval nad propastí, po roce 1989 neměl podnik štěstí na akcionářskou strukturu a šel z konkurzu do konkurzu. Nová éra a obnovení výroby se datuje od léta 2005, kdy krachující Letecké závody koupila firma Pamco International, jejíž je AI dceřinou společností.
Impulzem pro znovuotevření ruského leteckého trhu se pak stal loňský vstup majoritního akcionáře,  ruské těžařské společnosti Ural Mining and Metallurgical Company. „Ruský trh nabízí i přes globální ekonomickou krizi velký exportní potenciál. Už máme zakázku na dva nové stroje, první od roku 1989 dodáme v červenci a objeví se i na prestižní letecké výstavě v Moskvě. Ve hře jsou i kontrakty na další dvě elka a v budoucnu počítáme s prodejem několika set letounů,“ prozradil Vach.
Třebaže L-410 nemá certifikační omezení pro žádnou část světa a létá na pěti kontinentech, vedení společnosti stále pracuje na modernizaci. „Nejnovější verze má třeba novou digitální kabinu,“ hlásí Pešák.
Kunovická společnost dnes zaměstnává 530 lidí a výrazné snižování stavu nechystá,  propouštění se však zcela nevyhne. „Továrnu ještě v červnu v drtivě většině opustí lidé v důchodovém věku, jinak samozřejmě funguje přirozená fluktuace. Letos třeba 41 lidí přišlo, ale 35 odešlo,“ přikyvuje předseda odborů Jaroslav Šuranský, který odvrátil snížení platů všem zaměstnancům bez výjimky o patnáct procent. Ne však zadarmo... „Podepsali jsme kolektivní smlouvu, podle které už platy nebudou kopírovat inflaci, ale zůstanou fixní. Majitelé totiž předložili důkazy, že mají obrovské problémy s profinancováním zakázek. Letecký průmysl je podle bank už rizikový podnik a do poskytování úvěrů se nehrnou,“ vysvětlil Šuranský.

TOPlist