S novou energií a odhodláním chceme pokračovat v úspěšné tradici výroby L410, říká Pavel Polehňa
Foto: archiv / Pavel Polehňa, generální ředitel Aircraft Industires
Exkluzivní rozhovor s novým generálním ředitelem Aircraft Industries.
Letecká výroba na Slovácku zapustila velmi silné kořeny. Svědčí o tom i fakt, že novým generálním ředitelem společnosti Aircraft Industries se v těchto dnech stal Pavel Polehňa, jehož otec se pro LET Kunovice nejen vyučil, ale také zde 32 let pracoval. „Domnívám se, že jeho pracovní zkušenosti a příběhy mě inspirovaly a utvářely mou představu o tom, jak by mohl vypadat můj vlastní profesní život,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro slovácký týdeník DOBRÝ DEN S KURÝREM.
Vzpomenete si ještě na Vaše začátky v LETu?
Do společnosti Aircraft Industries jsem nastoupil před 10 lety na pozici senior controller. Jednalo se o obdobnou činnost, kterou jsem před lety, po absolvování vysoké školy, vykonával v „automotive“. Po přechodu na letecký průmysl jsem se musel rychle naučit nový jazyk, nové procesy a novou kulturu, což bylo náročné, ale zároveň fascinující. Postupem času jsem se přes několik dalších pozic vypracoval až na pozici ředitele výroby letadel. Každá nová pozice byla pro mě větší a větší výzvou.
Jak rodiče ovlivnili Vaši volbu kariéry a zapadáte do rodinných tradic?
Moji rodiče měli vždycky k LETu blízko, což patrně vytvářelo jakousi podvědomou přitažlivost k tomuto odvětví. Můj otec se pro LET vyučil a následně zde 32 let pracoval jako soustružník. Často jsem díky tomu slýchával: „U nás v LETu…“ Domnívám se, že jeho pracovní zkušenosti a příběhy mě inspirovaly a utvářely mou představu o tom, jak by mohl vypadat můj vlastní profesní život.
Převzetí řízení společnosti po dlouholetém vedení předchůdkyně není lehký úkol. Jak se cítíte ve své nové roli?
Převzetí vedení společnosti po paní ředitelce Iloně Plškové, která se rozhodla odejít vstříc novým dobrodružstvím a nové etapě života, bylo náročné, ale zároveň jej považuji za velkou čest. Předávání agendy probíhalo dlouho a ve velmi přátelském duchu. Paní ředitelka byla s „fabrikou“ úzce spjatá po více než dvě dekády a znala ji prakticky nazpaměť. Nyní, ve své nové roli, vnímám obrovskou výzvu a zodpovědnost. Nicméně stavím na pevných základech, které předchůdkyně vybudovala, a současně se společně s novým vlastníkem, skupinou OMNIPOL, budeme snažit rozvíjet nové projekty a otevírat pro naše letouny nové trhy. Měnící se potřeby zákazníků a nové obchodní trhy přinášejí mnoho příležitostí k rozvoji celého podniku. S novou energií a odhodláním se budeme snažit pokračovat v úspěšné tradici výroby L410 a zároveň přinést do našich projektů nový impuls.
V době změn a nových tržních příležitostí, jaké jsou Vaše priority v oblasti inovace a rozvoje společnosti?
V tomto ohledu zásadně přispěla změna vlastníka podniku, kdy skupina OMNIPOL přináší v mnoha aspektech zcela nové vize. Abychom posunuli naše letouny směrem k budoucnosti, vytvořili jsme tým odborníků, kteří se intenzivně věnují jejich modernizaci a inovacím. Už nyní máme vypracovaný plán zlepšení na několik následujících let. Nicméně, jednou z našich hlavních priorit v této době je také stabilizace dodavatelského řetězce, což je klíčový krok pro udržení tempa našeho rozvoje.
Zmiňovaného nového vlastníka, skupinu OMNIPOL, má Aircraft Industries dva roky. Jak ovlivňuje strategii společnosti a kde vidíte nové příležitosti?
S novým majitelem přišly především příležitosti expanze na nové trhy, a tím i posun našeho produktu. Společnost strategicky řídí představenstvo dosazené skupinou OMNIPOL, které je složeno ze skvělých odborníků přes obchod, finance a technická řešení letadel. Díky této nové organizační struktuře jsme teď schopni lépe reagovat na potřeby zákazníků a rychleji se přizpůsobovat měnícím se podmínkám na trhu. Navíc jsme nyní ryze česká firma a obchodní příležitosti, které OMNIPOL přinesl, nám umožňují do budoucna rozvoj výroby a modernizaci prostředí výrobního závodu.
Jakým směrem se ubírá vývoj legendárního letadla L410 a jaké inovace můžeme očekávat?
Aktuálně pracujeme na vylepšení našeho letounu po všech stránkách, například nyní je na pořadu dne změna avioniky na systém nové generace. Model letounu bude mít marketingový název L-410 UVP E 20 NEO, přinese širokou škálu inovací a zdokonalení. Pro tento vývoj a modernizaci jsme sestavili tým odborníků. Zaměřujeme se i na modernizaci interiéru, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout ještě efektivnější či pohodlnější letové zážitky.
Plánujete rozšiřování výrobní kapacity. Jaké jsou hlavní překážky na cestě k dosažení cílů?
Cíle navýšení kapacity výrobního závodu jsou realistické. V současnosti je naší největší výzvou v tomto směru stabilizace dodavatelského řetězce a zajištění dostatečného množství materiálů v požadovaném čase.
Jak společnost Aircraft Industries expanduje na nové trhy a kde hledáte nové obchodní příležitosti?
Vzhledem k situaci na ruském trhu se zaměřujeme na expanzi do jiných regionů, jako je Jihovýchodní Asie, Střední Asie, Afrika a Jižní Amerika. Zásadní roli při identifikaci a realizaci nových obchodních zakázek hraje skupina OMNIPOL. Nové trhy nabízejí velký potenciál pro náš obchodní růst a rozvoj.
Pocházíte z nedalekého Uherského Ostrohu, takže máte ke svým zaměstnancům, kolegům, blízko. Co je podle Vás nejvíce motivuje k práci?
Myslím si, že velkou motivací pro naše zaměstnance je vidět, jak továrna po dvou letech stagnace znovu ožívá a jaké nové výzvy na ně čekají. Lidé pracují v LETu s vášní pro leteckou výrobu, a vidět hotový letoun odletět k novým zákazníkům je pro ně největší motivací.
Jaké profese momentálně ve vaší společnosti chybí a jak se snažíte tento nedostatek řešit?
Největší nedostatek je kvalifikovaných výrobních pracovníků, jako jsou letečtí mechanici, klempíři, nýtaři, ale schází nám třeba i techničtí specialisté ve vývoji (konstrukce, technologie atp.). Snažíme se řešit tuto problematiku komplexně, prostřednictvím náboru nových zaměstnanců, spoluprací se středními a vysokými školami i interními rekvalifikačními kurzy. V případě vyššího nedostatku v konkrétní profesi musíme výrobu nahrazovat přesčasovou prací, ale to je možné dělat pouze krátkodobě. Z dlouhodobého hlediska vidíme budoucnost ve výchově absolventů a kariérním programu pro mladé techniky.
Jak společnost láká nové zaměstnance a jaké benefity jim nabízí?
Noví zaměstnanci u nás naleznou odpovídající mzdové ohodnocení, benefity, jako jsou karty Pluxee, dovolená navíc, nadstandardní příplatky a vstřícný pracovní kolektiv. Ale především naši zaměstnanci ocení možnost profesního růstu a rozvoje v leteckém odvětví.
Jak vypadá spolupráce s leteckou školou a jak se daří přitahovat mladé talenty do Vaší továrny?
Zřizovatelem letecké školy je naše společnost Aircraft Industries a studenti vykonávají povinné žákovské praxe přímo v našem výrobním závodě. Získáváme tak letecké mechaniky a avioniky a později třeba i konstruktéry, nebo další letecké profese z těch žáků, kteří po studiu u nás pokračují na vysokou školu. Musíme myslet na budoucnost naší výroby, a proto je pro nás podpora školy prioritou.
Jak se vypořádáváte s náročností pozice generálního ředitele a máte ještě čas na své zájmy a rodinu?
Vedení společnosti je zajisté časově náročné, ale snažím se najít rovnováhu mezi prací, rodinou a svými zájmy, to jsou především sport a cestování. Je důležité mít vyvážený životní styl, abychom byli schopni efektivně fungovat jak v práci, tak v osobním životě.
Mnoho lidí má pořád v živé paměti legendární dny otevřených dveří. Prý budou i letos?
Ano, a budu rád, když se k nám do Aircraft Industries přijdete podívat na Den otevřených dveří, který připravujeme na sobotu 8. 6. 2024. Osobně se nejvíce těším na komentované prohlídky výroby, je však připraven i další pestrý doprovodný program. Srdečně vás zveme!