Sdílená kola jsou drahá, město zlákalo jednoho souseda

Sdílená kola jsou drahá, město zlákalo jednoho souseda
Foto: Ilustrační foto: web  /  Radnice vypíše veřejnou zakázku na nového provozovatele sdílených kol, rozjedou se i do Kunovic.
Uherské Hradiště Zprávy 10 / 07 / 2024

Modrá jízdní kola možná zmizí z ulic Uherského Hradiště. O oblíbenou dopravu na bicyklech ale obyvatelé nepřijdou. Radnice jen počítá s vypsáním veřejné zakázky na nového provozovatele sdílených kol. Cílem je snížit finanční podíl města. I proto se k projektu připojí sousední Kunovice, Staré Město však nabídku odmítlo.

„Sdílená kola využíváme k podpoře udržitelné mobility, s finanční podporou města je provozuje privátní subjekt. Má své pravidelné uživatele, ale na provoz město stále doplácí, ročně 900 tisíc korun,“ informoval Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště, které sdílená kola dotuje už čtvrtým rokem.

Když jejich provoz společnost Nextbike v dubnu 2021 rozjela, město počítalo, že maximálně do dvou let už služba pofrčí bez dopadu na rozpočet. „Už zpočátku jsem byl skeptický, protože, co se jednou financuje z veřejných peněz, to už se obvykle nezmění. Vedení města ale prohlásilo, že zafinancuje rok dva a následně se podíl města sníží. Jenže realita je jiná,“ poznamenal Mojmír Náplava, opoziční zastupitel Hradišťáků. „Ano, je to tak. Službu jsme měli pomoci jen rozjet a následně měla fungovat bez dofinancování z městského rozpočtu. Takový byl plán provozovatele, který počítal, že provoz pokryje příjmy z pronájmu reklamních ploch na kolech, což jsme mu opakovaně připomínali,“ nezastíral Blaha. Firmy však reklama na kolech tolik netáhne...

Jelikož sdílená kola využívají zhruba 4 tisíce lidí, podle radnice do ulic patří. Ale za výhodnějších podmínek. Když ztroskotal nápad na zrušení prvních patnácti minut jízdy zdarma, které dotuje právě město, přišlo na řadu rozšíření služby do okolních měst - Kunovic a Starého Města. Nabídku však využili jen u Olšavy. „Občané o službu nemají zájem. Nevidím tedy důvod, proč bychom měli vytáhnout z rozpočtu 100 nebo 200 tisíc korun a podporovat byznys soukromého subjektu. Aglomerace je tak blízká, že lidé se přepraví na vlastním kole nebo autobusovými linkami, zkrátka necítíme potřebu zavádět sdílená kola,“ vysvětlil Martin Zábranský, starosta Starého Města, kde před časem skončilo fiaskem i zavedení sdílených koloběžek. „Firma neměla žádný kšeft a ještě lovila koloběžky v Salašce,“ připomněl Zábranský.

Uherské Hradiště a Kunovice tak vypíší společné výběrové řízení, vysoutěženou částku si rozdělí podle počtu stanovišť na katastru.

Tagy článku

TOPlist