Šéf má sexy letoun
Foto: iDobryDen.cz
Jaroslavu Růžičkovi se splnil sen. Když si před dvaceti lety půjčil od dcery pracovní stůl a založil továrnu Evektor, představoval si, jak jednou světu ukáže vlastní špičkové letadlo. Předseda představenstva kunovické společnosti se před týdnem dočkal, veřejnost na obloze sledovala dítě šéfkonstruktéra Petra Štěrby - letoun EV-55M Outback.
Kdybych po sametové revoluci neodešel ze sousedního Letu, možná jsme se chlubili turboletem L-710... Takže to trošku byla i souhra náhod, že dnes stojíme před novým letounem Outback. A musím říct, že je sexy. A sexy letadla, jak známo, dobře létají, smál se Jaroslav Růžička, když veřejnosti představoval nové zeleno-bílé dopravní letadlo.
Turbovrtulový stroj zvládl první veřejný let bez jediné chybičky, v jeho kokpitu stejně jako při zkušebních letech seděl tovární pilot Josef Charvát. Když dosedl na ranvej, všem možná spadl obrovský kámen ze srdce... Ještě mají totiž v živé paměti první zkušební let, kdy letadlo čumákem škrtlo o ranvej. Vadná elektrosoučástka způsobila, že se při rozjíždění zasunulo přední kolo, připomněl šéfkonstruktér Petr Štěrba, který je i přes malou nepříjemnost s průběhem a výsledky zkušebních letů maximálně spokojený. Naměřené letové charakteristiky a výkony letounu odpovídají předpokladům. Outback má za sebou jedenáct letů, nalétal devět hodin. Ověřená je funkce pohonné jednotky, hydraulické soustavy i avioniky. Otestovali jsme i chování letounu v různých fázích letu až do třísetkilometrové rychlosti, uvedl Štěrba. Evektor v následujících měsících plánuje intenzivní letové zkoušky a současně bude pokračovat v pozemních zkouškách druhého prototypu.
Outback EV-55M je vojenský víceúčelový letoun určený pro dopravu cestujících, nákladu a speciální mise. Hornokřídlý turbovrtulový stroj o dvou motorech přepraví devět až čtrnáct cestujících nebo 1 824 kilogramů nákladu. Je určený především do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou.