Senioři kolabují, zapomínají na pitný režim!

Senioři kolabují, zapomínají na pitný režim!
Foto: Ilustrační foto: web  /  Lékaři doporučují denně vypít minimálně dva litry tekutin.
Slovácko Zprávy 01 / 07 / 2022

Obrovská vedra s teplotami až kolem 40 stupňů Celsia plní interní ambulanci Uherskohradišťské nemocnice. Počet kolabujících pacientů se závratně zvyšuje. Pomoc lékařů vyhledávají především starší lidé, kteří bojují s dehydratací. Jejich stav mnohdy vyžaduje několikadenní hospitalizaci.

 „Pacienty jsou opravdu hlavně starší ročníky, důvodem je dehydratace, kolapsy nebo celkové zhoršení zdravotního stavu. U starších osob termoregulační mechanismy fungují hůře, je proto důležité v parných dnech dodržovat dostatečný přísun tekutin a vyvarovat se dlouhodobému pobytu i namáhavým fyzickým aktivitám na slunci,“ zdůraznil Václav Stránský, primář interního oddělení Uherskohradišťské nemocnice. Když je pohyb venku nutný, doporučuje pokrývku hlavy a lehké vzdušné oblečení.

Tělesnou hmotnost dospělého člověka tvoří z 50 – 70 procent voda, v různém věku života vzniká odlišná potřeba příjmu tekutin. „Senioři pitný režim často podceňují a zapomínají si hlídat jejich dostatečný přísun. To může zavinit snížená aktivita, léky, které užívají, nebo menší pocit žízně během dne,“ poznamenal Stránský. Nedostatek tekutin přitom vyvolává bolesti hlavy, vysušení pokožky, zácpu, únavu a podrážděnost. Hlavními příznaky dehydratace jsou závratě, červenání v obličeji, horkost, silně koncetrovaná (tmavá) moč, suché sliznice, svalové křeče a nehybné hluboké vrásky.

„Když je příjem tekutin u starších osob opravdu malý, hrozí selhání orgánů a dehydratace pak může seniory ohrozit i na životě. Jejich dostatečný příjem je důležitý ke správnému zajištění látkové výměny a vylučování škodlivých látek. Na pitný režim je třeba myslet po celý rok, v létě však dvojnásob,“ upozorňuje Stránský.

Lékaři doporučují v létě vypít každý den minimálně dva litry tekutin, ideálně v pravidelných intervalech během celého dne. Nejvhodnějším nápojem je čistá voda v kombinaci s kojeneckou nebo minerální vodou, ovocnými čaji a přírodnými ovocnými šťávami. Tekutiny je však možné doplnit i konzumací polévek, ovoce nebo zeleniny.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace