Sesuv ohrozil dopravu na Horňácké slavnosti
Foto: iDobryDen.cz
Mezi Velkou a Loukou se odtrhl kus svahu pod kolejemi, vlaky nepojedou měsíce
Historie se prý nemůže opakovat. V případě železniční trati mezi Veselím nad Moravou a Javorníkem ovšem toto pravidlo neplatí. V úseku Louka - Velká nad Veličkou se totiž utrhl svah pod kolejemi, a to opět po pětadvaceti letech. Doprava musela být okamžitě přerušena, přičemž obnovit se má nejdříve na počátku letních prázdnin. Nikdo však nyní není schopen garantovat tento termín. Lidé, kteří se každoročně vypravují v červenci na tradiční Horňácké slavnosti, by se tak raději předem měli poohlédnout po jiném dopravním prostředku.
Jílové podloží pod tratí bylo vlivem dlouhodobých dešťů v březnu značně poškozeno a riziko sesuvu zde proto existovalo. Vědomi si toho byli i strojvedoucí, kteří ve zmíněném úseku jezdili pomaleji, než jim dovoluje maximální povolená rychlost, uvedl Pavel Halla ze Správy a údržby železniční dopravní cesty.
A zejména díky ostražitosti železničářů se nestalo žádné neštěstí. Každý den nebezpečný úsek sledovali a když se začal svah vydrolovat, okamžitě zastavili provoz. Na koleje, jejichž část se vzápětí ocitla ve vzduchu, tak nevjel žádný vlak. Navíc velmi rychle zajistili náhradní dopravu autobusy.
Museli jsme přijmout okamžité řešení, protože lidé se museli nějak dostat ze zaměstnání a ze škol domů. Jak dlouho výluka potrvá, ovšem ještě nyní nevíme, musíme počkat na výsledky geologického průzkumu, který nám řekne víc. V každém případě se cestující musí připravit na to, že přeprava jízdních kol bude po dobu výluku vyloučena, uvedl tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Správa a údržba železniční dopravní cesty ovšem nápravu nevidí nijak optimisticky. Podle toho, jak to vypadá, bude stát zajištění svahu a zprovoznění trati asi dvacet milionů korun. Práce přitom potrvají několik měsíců, uvedl Halla.
Utržený svah evidují železničáři ve stejném úseku, jen o několik stovek metrů dál, i před čtvrtstoletím. I tehdy zabrala oprava několik měsíců práce. Ještě několik let se pak strojvůdci báli úsekem projíždět a jeli na něm mnohdy doslova krokem.