Silnice I/55: škrty nebo podpora?

Silnice I/55: škrty nebo podpora?
Foto: sal  /  I v Huštěnovicích budou marně vyhlížet novou silnici R55.
Slovácko Zprávy 23 / 08 / 2010

Dotknou se škrty ministerstva dopravy silnice I/55 podobně jako rychlostní R/55, se kterou už vláda nepočítá? Otázek bez odpovědí je stále víc, mezinárodní spojka protínající Slovácko má stále pouze jednu jistotu - chátrat bude dál a přetížení se nezbaví.
„Výběrové řízení na zhotovitele stavby ještě stále neskončilo,“ sdělil Karel Chudárek, šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR ve Zlíně. Do akutního problému se už vložili i místní politici, například náměstek hejtmana Libor Lukáš o nápravě opakovaně hovořil s premiérem Petrem Nečasem. „Jsme ve spojení. Snažím se premiérovi vysvětlit, jak je pro nás silnice důležitá,“ řekl Lukáš.
Proč vlastně stavba, která měla být zahájena už na jaře, nezačala? Kolik bude stát? Proč se letos neopraví jen ty nejvíce zdevastované části? A pokud ano, kterých úseků se to dotkne?
„Intervenujeme velice silně na ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a na státní fond, aby akce, které tady mají kontinuitu, nabíhaly dál postupně. Aby se nezdržovaly, aby se v nich stále pokračovalo,“ pokračuje náměstek hejtmana Libor Lukáš. „Nicméně v tuto chvíli se v Praze jedná o velké infrastruktuře. U dalších potřebných akcí, mezi které patří naše silnice I/55, zatím není jasné jejich zpomalení nebo redukce pro příští rok. Vyjednáváme tak, abychom byli alespoň částečně úspěšní.“
Debatu navíc brzdí fakt, že nové vedení resortu získalo důvěru Parlamentu teprve před několika dny. „Noví lidé teprve začínají svoji práci…,“ podotkl Lukáš.
Podle původních plánů se mělo letos opravovat na etapy. V první fázi se měl za zhruba 320 milionů opravit průtah Kunovicemi.
Stav silnice I/55 od Kunovic až po Hodonín je na několika místech zoufalý. Někteří z řidičů pochybují, jestli silnice na některých úsecích vůbec splňuje požadavky na silnici první třídy. „Krajnice jsou nebezpečně rozježděné, potíže dělají i vyježděné koleje,“ řekl Pavel Sokol, řidič rozvážející na Veselsku denně pečivo.
O situaci jednali minulý pátek v Hodoníně starostové dotčených obcí z jihomoravského kraje s ministrem dopravy Vítem Bártou. „Šlo o pracovní setkání, na programu byla i diskuse o obchvatu Hodonína, Petrova a Strážnice,“ řekl mluvčí kraje Jan Chmelíček.
Dalším problémem regionu je rychlostní R55, jejíž stavbu už vláda odložila na neurčito.V budoucnu by měla vést od Olomouce přes Přerov, Hulín, Otrokovice, Uherské Hradiště a Hodonín do Břeclavi. Na celkem 86 kilometrů dlouhou cestu chyběly finance už dřív, ve Zlínském kraji jsou zatím zprovozněny pouze dva kilometry. Jde o obchvat kamiony přetížených Otrokovic. Stavbě kromě nedostatku peněz brání i výtky ekologických aktivistů. Silnice má vést přes Bzenec-Přívoz, který patří do chráněné oblasti Strážnické Pomoraví a Váté písky.
Organizace Děti Země označuje za viníka potíží bývalého ministra životního prostředí Libora Ambrozka, jenž už v roce 2006 souhlasil s trasou vedoucí přes chráněnou ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví. Letos v dubnu se zástupci ministerstva životního prostředí, ministerstva dopravy, hejtmanů Zlínského a Jihomoravského kraje a starostové měst a obcí dohodli, že R55 povede ve sporné oblasti podzemním tunelem. 

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace