Silnice je na odpis. Ničí auta, ale oprava je v nedohlednu
Foto: iDobryDen.cz
Cesta plná záplat, výmolů nejrůznějších tvarů a velikostí. Často není nouze ani o kamení, a když se vrací z pole technika, tak i bláto. Kdo by tudy jezdil, navíc s pedálem sešlápnutým k podlaze? Bez nadsázky přesně takový je obrázek většiny cest třetích tříd, po kterých musí denně kličkovat tisíce řidičů. Také na spojnici číslo 49511 mezi Bánovem a Nezdenicemi padne jako ulitý.
I když je tato spojka už dávno na odpis, na seznam těch, které se budou letos opravovat, nepatří. Změnu zatím nepřinesla ani společná iniciativa obou obcí v podobě naléhavé žádosti starostů Marka Mahdala (Bánov) a Libuše Bídové (Nezdenice). Jejich žádost má přitom Bronislav Malý, šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje, na stole už od poloviny loňského října.
O co jde? V posledních letech se stav komunikace zásadně zhoršil a dochází zde k poškozování vozidel. Značně zvlněný povrch vozovky již dovoluje průjezd pouze ve velmi nízké rychlosti, a i tak není bezpečný, popisují situaci Marek Mahdal a Libuše Bídová. Proto žádáme o rekonstrukci vozovky, kterou využívají nejen občané Nezdenic a Bánova, ale je také důležitou spojovací trasou mezi obcemi v okolí Bánova a celým Bojkovskem, kam stále častěji dojíždí občané za prací. Silnice se také využívá jako objízdná trasa v případě havárií či oprav jiných komunikací.
Naposled se tak stalo loni. O rušno mezi Bánovem a Nezdenicemi se postarali řidiči, kteří se sjezdem na 5,7 kilometru dlouhý úsek vyhýbali opravě před obchvatem Bánova. Tehdy se při frézování tvořily dlouhé kolony v obou směrech, tedy na Starý Hrozenkov nebo Uherský Brod, připomněl Marek Mahdal.
Na poničené cestě do Nezdenic to bez přehánění jiskřilo. Auta tady i při nižší rychlosti škrtala podvozkem o vozovku. Jednomu vozu praskla vana, několik dalších si poničilo přední nápravu, podotkl starosta.
Že je silnice mezi Bánovem a Nezdenicemi v havarijním stavu, to potvrzují také poslední výsledky takzvaného sběru poruch. Ten pro ŘSZK pravidelně zajišťuje specializovaná společnost. Avšak ani to k rychlé nápravě nestačí. Zlínský kraj má totiž v majetku celkem 1 760 kilometrů silnic, přičemž 713 kilometrů je ve stejném stavu jako spojka do Nezdenic… Z finančních a časových důvodů nelze v danou dobu řešit všechny havarijní úseky vozovek na území kraje, napsal starostům ředitel Bronislav Malý. V dopisu z 19. listopadu 2015, který má redakce DOBRÉHO DNE k dispozici, ředitel také uvádí, že závěry podrobné diagnostiky je možné získat nejdříve v prvním čtvrtletí 2016. Dodnes ale obce žádnou další reakci nemají. Takže čekáme, co se bude dít dál…, konstatoval Marek Mahdal.
Čekání ale může trvat ještě velmi dlouho. Neboť postup má být tento: Na základě výsledků diagnostiky a jejich návrhů na řešení zahájíme projektovou přípravu. V návaznosti na získání stavebních povolení a zajištění finančních prostředků na realizaci pak bude možné stavbu zařadit do střednědobého plánu reprodukce majetku Zlínského kraje, přislíbil starostům Bronislav Malý.