Sjezd do Pašovic mění řidiče v piráty. Možná je přibrzdí semafor
Foto: ara / Kritizovaný sjezd do Pašovic.
Chytrý semafor, který nezmění barvu do chvíle, než sundáte nohu z plynu a pojedete povolenou rychlostí? Změna z padesáti na čtyřicet kilometrů za hodinu? Zpomalovací retardér? Ukazatel rychlosti s maketou kamery? Možná žádná z nabízených variant nepomůže ke snížení rychlosti na hlavním tahu Pašovicemi.
Za potížemi stojí táhlý sjezd po hlavní silnici směrem od Velkého Ořechova. Řidiči si tady hlavu s uvítací cedulí Pašovice nelámou a do první levotočivé zatáčky, kterou sjezd končí, vjíždí často velmi nepřiměřenou rychlostí. Přitom na konci zatáčky stojí mateřská škola. Dětský špalír tady loni jen o vlásek unikl tragédii. Padesát metrů od něj vletělo auto do plotu u školky. Děti byly možná deset vteřin od míst, kde se mohlo stát velké neštěstí. Auto samozřejmě nevjíždělo do obce nařízenou padesátkou, vrací se k havárii starosta Jaroslav Čáp.
Problém v Pašovicích neberou na lehkou váhu. Starosta Čáp se ještě v lednu chystá na jednání s vedením okresní dopravní policie v Uherském Hradišti.
Zastupitelé obce se navíc budou znovu zabývat loňským dopisem Anety a Martina Gajdůškových. Majitelé nemovitosti, která stojí poblíž nebezpečného sjezdu, doručili obci písemnou žádost o umístění nové dopravní značky. Manželé chtějí, aby se průjezd obcí snížil na 40 kilometrů za hodinu. Hledáme možnosti, jak situaci vyřešit, podotýká Jaroslav Čáp.
Policie už jedno doporučení nabízí. Jako přijatelné řešení si dovedeme představit snížení rychlosti z devadesáti na sedmdesát kilometrů za hodinu ještě před příjezdem do Pašovic. Tím by měl řidič brzdit dříve, než vjede ve vyšší rychlosti do obce, v níž by měl jet standardní padesátkou, sdělil její mluvčí Aleš Mergental. Naproti tomu zpomalovací retardér by v těchto místech mohl fungovat jako kolizní místo, stejně jako inteligentní semafor, který není z bezpečnostního hlediska vhodné umisťovat do úseků, kde vozovka klesá.
Kdyby zůstalo na starostovi, volil by právě semafor. Ukazatel rychlosti se smajlíkem, nad kterým bývá jen atrapa kamery, nic neřeší. Rychlý řidič akorát uvidí, že se na něj obrázek mračí. Ale pokud bude stát na vjezdu semafor, který navíc dokáže pořídit záznam o překročení povolené rychlosti, to už si dá každý pozor. Tady už je ve hře ztráta řidičského průkazu, protože snímek provinilce může být pro policii dokladem pro zahájení přestupkového řízení, je přesvědčený Čáp.
Jak je semafor účinný, to si starosta ověřil sám při cestě ze Slovenska. U jedné z obcí na Valašsku, kde semafor stojí, držel na plynu šedesátku. Když jsem minul uvítací ceduli a nebrzdil, na dohled mi svítila červená. Jakmile jsem zvolnil, barva se změnila na zelenou. Semafor je zkrátka semafor, shrnul vlastní zkušenost.
V Pašovicích se prý jezdilo ohleduplněji před rekonstrukcí hlavního průtahu. Jakmile zmizely kostky a nahradil je asfalt, potíže s rychlostí se zvětšily, tvrdí Jaroslav Čáp. Vysvětluje si to tím, že řidiči na pevnějším povrchu ztrácejí přirozený pud sebezáchovy. Když uvidíte mokré kostky, automaticky zpomalíte. Tím ale nechci říct, že rekonstrukce silnice a změna povrchu nebyla nutná. Naopak.
Loni v obci uskutečnili experiment, jehož výsledky místním dosud motají hlavy. V obci se na krátký čas objevily radary ukazující aktuální rychlost. I když zpočátku chyběl displej s ukazatelem rychlosti, přístroj ji měřil. Jakmile displej svítil, tak se ukázalo, že lidé jezdící kolem padesátky zpomalili, ale ti, co svištěli obcí nad padesát, tak ještě zrychlili, řekl k měření starosta Čáp.