Sklárny začaly po Asii a Arábii dobývat Ameriku!

Sklárny začaly po Asii a Arábii dobývat Ameriku!
Foto: archiv skláren  /  Loni uspěli skláři na světovém veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem s kolekcí Aida. Letošní tahák zatím úzkostlivě tají.
Strání Zprávy 03 / 02 / 2016

Sklářům z Květné začíná být svět malý. I když se zdálo, že výpadek ruského trhu stáhne tradičního výrobce ručního skla ke dnu, jeho současnost ani vyhlídky do budoucna nejsou vůbec špatné. Sklárny už druhý rok naplno využívají spojenectví se závodem ve Světlé nad Sázavou, se kterým společně tvoří společnost Crystalite Bohemia. Automatická linka ve Světlé chrlí denně desítky tisíc kusů skla, které se následně dekoruje v Květné. Odtud se pak už neprodává jen na nově objevené trhy v Číně, Malajsii, Indonésii, Brazílii, Itálii, Spojených arabských emirátech nebo Íránu. Vůbec největší loňská zakázka putovala do Severní Ameriky. „Prostřednictvím americké společnosti Mikasa, která dodává do všech obchodních řetězců ve Spojených státech a Kanadě, jsme na Black Friday vyexpedovali 440 tisíc kusů skla,“ říká Marek Mikláš, ředitel skláren v Květné.
V letošním roce má být spolupráce s Mikasou ještě užší. To ale neznamená, že by měli skláři ruský trh, na který se exportuje nepřetržitě od roku 1918, vyklidit. Slabý rubl, ukrajinská krize, evropské sankce vůči Rusku a fakt, že rubl vůči americkému dolaru devalvoval o sedmdesát procent, však přehlédnout nelze. „Není to už takový propad jako na začátku roku, ale srovnávat s minulými roky příliš nelze. Objemy prodaného skla představují měsíčně asi milion korun, což je pětkrát až šestkrát méně než dřív. Společně s ruskými partnery zatím vyčkáváme na další vývoj. Kontakty si udržujeme i nadále a přejeme si rychlé ukončení krizového období,“ poznamenal ředitel Mikláš.
Minulý týden se v Květné uzavřely dva nové kontrakty s nadnárodními firmami Brand Loyalty a Madame Coco, které dodávají do obchodních řetězců v Turecku a Nizozemí.
Za dva týdny, od pátku 12. do úterý 16. února, pak čeká sklárny účast na vůbec nejvýznamnějším světovém veletrhu, Ambiente 2016 ve Frankfurtu nad Mohanem. O silné pozici moravských skláren na vrcholném podniku roku vypovídá umístění jejich expozice v hlavním sále. „Právě tady chceme prodloužit dosavadní a navázat nové obchodní vztahy. Jde o naprosto zásadní akci, na které se uzavírají klíčové zakázky na celý rok,“ upozornil Marek Mikláš.
Stejně jako loni se na přehlídku poveze na 150 dekorací ve stylu retro. Návrat ke tvarům z třicátých let, to je nový trend. Pro redesign je typická ladnost, která je charakteristická třeba pro kolekci Aida. Ta patřila loni ve Frankfurtu k trhákům. Podobu letošních kolekcí zatím sklárny úzkostlivě tají.
V Květné vyrobí ročně na 400 tisíc sklenic a k tomu vyzdobí dalších bezmála milion sklenic vyrobených automatickou linkou v mateřském závodě ve Světlé nad Sázavou. Na 99 procent produkce končí na zahraničních trzích, přičemž Rusko představovalo ještě nedávno rozhodujících 60 procent.
Letošní bilance produkce bude ještě vyšší. Denní výrobní kapacita Crystalite Bohemia ve Světlé se má totiž zvýšit až o 100 tisíc kusů sklenic a odlivek. Společnost plánuje nákup dvou nových automatických linek na výrobu nápojového skla, což ji promění ve vůbec největšího výrobce ve střední Evropě. „Pro sklárny v Květné to bude velmi významná podpora. Čím více bude vyrobených sklenic na automatické lince ve Světlé, tím se zvýší pravděpodobnost, že si řeknou zákazníci o dekoraci v Květné. V době globalizace ji mohou nalézt jinde, ale oba závody jsou v jedné malé zemi a naše zbraně připravené pro úspěch se jmenují kvalita, cena a zkušenost,“ poznamenal Marek Mikláš. „Celkem investujeme do nových zařízení přes 300 milionů korun,“ doplňuje Jaroslav Kloc, generální ředitel Crystalite Bohemia. První ze dvou nových linek bude pro automatickou výrobu sklenic se stopkou, součástí investice je i nový tavicí agregát. „Linka bude stát 210 milionů korun. Přípravy pro instalaci se rozběhnou v prvním pololetí, linku plánujeme spustit v září,“ dodává Jaroslav Kloc. Díky této lince stoupne výrobní kapacita o zhruba 45 tisíc kusů denně. Vedle toho se bude pořizovat ještě vysoce výkonná odlivková linka za zhruba 100 milionů korun s denní kapacitou 45 až 50 tisíc kusů.
Automatická linka je výhledově v plánu také v Květné. „Nebýt výpadků na ruském trhu, tak už jsme ji pořídili. Ruční výroba tím ale neskončí. Zachováme ji jako dosud, ale jiným způsobem. Přes den by pokračovala klasická ruční výroba a večer by ji vystřídala automatická,“ shrnul ředitel Marek Mikláš.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace