Sklenář odletěl do penze, po 45 letech
Foto: FB Aircraft Industries / Pilot Stanislav Sklenář si už užívá zaslouženého důchodu.
Stanislav Sklenář „odletěl“ do důchodu. S profesionálním létáním se nejdéle sloužící zkušební pilot v České republice rozloučil v kokpitu legendární L 410, která jej provázela vlastně celým životem. „Kunovická L 410 je nejlepší letoun na světě,“ opakoval častokrát o legendárním turboletu.
Když letoun před dvěma lety slavil 50. výročí, prohlásil: „Je konstruován s láskou, vyráběn s pečlivostí a zalátáván s respektem.“
„Čtyřistadesítku“ zná lépe než vlastní boty, zkušebním pilotem LETu Kunovice byl totiž od roku 1976, tedy dlouhých 45 let. „Všechno jednou končí,“ prohlásil při covidové rozlučce na kunovickém letišti, kde se jeho umění poklonili kolegové i vedení společnosti Aircraft Industries. Na cestu do penze obdržel čestný odznak I. stupně, jedno z nejvyšších vyznamenání společnosti UGMK, ruského majitele leteckého závodu. „Nalétal přibližně 23 500 hodin, z toho na kluzácích tři tisíce a na L 410 zhruba patnáct tisíc hodin. Jako kapitán odlétal na čtyřistadesítce téměř tři sta letů. Za svou pracovní činnost získal řadu ocenění a vyznamenání, například ocenění ministra obrany Ruské federace, ocenění majitelů společnosti Aircraft Industries nebo gubernátora Kamčatky, kde se stal i čestným občanem,“ píše se na webu největšího výrobce civilních letadel v České republice. „Byl to pan pilot, měl jsem štěstí s ním jednou služebně letět,“ smekl jeden z obdivovatelů.
Sklenář nastoupil do národního podniku LET (Strojírny první pětiletky) v roce 1956, o dvacet let později se stal zkušebním pilotem. Od roku 1991 působil také jako vedoucí letového provozu i ředitel letiště a od roku 2000 jako vedoucí zkušební pilot.