Škola pod dohledem Angličanů. Uniformy se zatím šít nebudou

Škola pod dohledem Angličanů. Uniformy se zatím šít nebudou
Foto: sal  /  Jan Vorba, ředitel ZŠ UNESCO v Uherském Hradišti
Uherské Hradiště Zprávy 27 / 08 / 2015

Škola = místo, kde jsem rád. Heslo, které na konci prázdnin zní většině dětí jako provokace, padne na Základní školu UNESCO v Uherském Hradišti jako ulité. Právě do této školy se sjíždí stovky dětí z celého Slovácka s jediným cílem. Vybudovat si odrazový můstek pro další vzdělávání a kariéru, ve které se už bez znalosti některého ze světových jazyků neobejdete. Hradišťská škola patří ke chloubám města i regionu. Na prstech jedné ruky se dají spočítat absolventi, kteří by po deváté třídě nenastoupili na některou ze středních škol nebo gymnázií. „Pokud jde o heslo školy, naplnit se ho snaží děti i učitelé. Vždyť přece ve škole trávíme všichni společně nejvíc času. Kdyby nás škola nebavila a mračili bychom se na sebe, tak se všechno negativní podepíše na dětech a výuce. Snažíme se žáky nejen něčemu naučit, ale zároveň jim být i kamarádem a pomocníkem ve složitějších problémech,“ říká Jan Vorba, ředitel školy. Navzdory vrcholícím prázdninám je na svém místě už několik dnů.

Jaká byla letošní dovolená?
Příjemná. Odpočinul jsem si. Nakonec to vyšlo na asi třicet dnů. Některé jsem strávil i tady ve škole. (smích)

Může si vůbec ředitel vybrat celé dva měsíce prázdnin? Představa, že si bezstarostně užíváte dlouhé týdny, je stále zažitá.
Škola prochází v posledním čase dlouhodobou rekonstrukcí, takže celých čtyřicet dnů volna si vybírat nemůžete. Přes prázdniny se uskutečnila spousta oprav, u kterých bylo třeba asistovat. Vzniklo třeba zcela nové atrium, o které se postaral zřizovatel, tedy město Uherské Hradiště. Kromě toho jsme nechali vyměnit šatní klece, ty nahradily uzamykatelné skříňky. Modernizovaly se třídy, malovalo se, uskutečnila se také spousta menších provozních oprav. Z hlediska velkého počtu žáků jsme samozřejmě chystali nový školní rok. Mimochodem, od začátku srpna už máme na internetových stránkách školy přesný rozvrh hodin, takže každý žák ví, co ho od 1. září čeká.

Jaký bude letošní školní rok? Loni byli rodiče na rozpacích, z ekonomických důvodů vznikly ze tří prvních jen dvě druhé třídy. Chystá se podobné slučování i letos?
Letos se nic podobného už nechystá. Počet žáků nám totiž neustále narůstá. V příštím školním roce jich máme mít odhadem už na 560, což je velký počet. Loňské slučování tříd, to byla naprostá ekonomická nutnost, která se však na chodu školy nijak nepodepsala. Dnes je to už uzavřená záležitost.

Začíná první část tříletého cyklu, na jehož konci byste se měli proměnit v jednoho ze členů mezinárodní sítě Cambridge English Schools. Co to znamená?
Škola je zapojena do dvou významných projektů mezinárodní spolupráce. Prvním je síť škol UNESCO, druhou pak síť škol sdružených pod patronací University of Cambridge. Jde o mezinárodní uskupení škol, které využívají při výuce know-how a materiály anglické univerzity. Naši učitelé jsou speciálně proškoleni podle postupů univerzity. A co je pro žáky nejdůležitější, škola jim umožňuje skládat zkoušky Cambridge Young Learners English Tests, které jsou uznávané po celém světě. V praxi to znamená, že se mohou při nástupu do zaměstnání prokázat certifikátem.

Kolik žáků tuto možnost ročně využije?
Každoročně skládá jazykovou zkoušku dvacet až pětadvacet žáků. Díky programu Cambridge English Schools by se měl tento počet ještě zvyšovat. Chystáme se proto otevírat i vyšší počet přípravných kurzů. Už loni je navštěvovala běžně až stovka žáků.

Budete muset v nadcházejícím školním roce splnit nějaký zvláštní úkol?
Na základě požadavků anglické univerzity se uskutečnila inovace školního vzdělávacího programu. Škola se tak musí v příštích třech letech postupně přizpůsobit reformě a zavést ji. Jde o proces, který není možné uskutečnit v jediném roce. Od letošního září se zapojí první, třetí a šesté ročníky. V průběhu dalších dvou let se pak připojí ostatní.

Co to konkrétně znamená?
Angličtina se povinně učí od první třídy, od třetí třídy už mají žáci čtyři hodiny angličtiny týdně, z toho od čtvrté třídy jednu hodinu týdně věnovanou konverzaci, kterou vede rodilý mluvčí. Reforma se dotkne i klasické výuky, při které se žáci rovněž připravují na složení mezinárodně uznávané zkoušky. Nejlepší angličtináři navíc navštěvují výběrové semináře, kde mají týdně další dvě hodiny angličtiny navíc. Někteří tak mohou absolvovat týdně i s přípravnými kurzy až devět hodin angličtiny. Taková porce by už měla být poznat na jazykové zdatnosti.

Jak si Angličané zkontrolují, že všechno probíhá podle jejich pravidel?
Prostřednictvím své pražské pobočky, kde se proškolují naši učitelé, to k nám nebudou mít daleko. Zůstaneme pod jejich permanentní kontrolou. Angličané k nám budou pravidelně jezdit a dohlížet na výuku. Kritéria jsou velmi přísná. Pokud půjde vše podle plánu, naše škola může být po základních školách v Praze, Plzni a Karviné teprve čtvrtou, která se zapojí jako oficiální člen mezinárodní školní sítě.

Pokud uspějete, bude novinka patrná i na pohled? Mám tím na mysli třeba zavedení školních uniforem, na které jsou školy na ostrovech tak hrdé. Mimo jiné se jimi stírají také sociální rozdíly mezi dětmi.
Tak především musí být změna vidět na výuce, zde by mělo být zlepšení patrné ze všeho nejvíc. Pak by měl narůstat počet žáků, kteří složí mezinárodně uznávané jazykové zkoušky. Žáci dostanou možnost cestovat po Evropě a navštěvovat partnerské školy. Mimochodem, každý druhý rok plánujeme návštěvu mateřské univerzity v Cambridgi. Na stejnokroje jsou zatím různé pohledy. Ošatit celou školu, o tom neuvažujeme.

A pokud by zůstalo jen na vás? Pověst prestižní školy by se mohla uniformou ještě více zvýraznit.
Nedokážu si zatím představit praktickou stránku věci. Nevím, kdo by nám ušití školních uniforem třeba financoval. Osobně bych se této novince nebránil, ale propagátorem uniforem nejsem. Určitě bych případnou snahu o jejich zavedení probral s rodiči. Nařizovat bych rozhodně nic nechtěl.

Škola nabízí dětem výuku angličtiny, francouzštiny, němčiny, ruštiny a španělštiny. Pozorujete nějaký trend? Která kombinace s angličtinou je nejčastější?
Na prvním stupni základní školy je u nás povinná angličtina, na druhém stupni dostane žák na výběr zařazení do jazykového nebo přírodovědného zaměření. Tři čtvrtiny žáků postupují do jazykového zaměření, kde jim od šesté třídy přibude druhý ze světových jazyků. Děti z přírodovědné větve se začínají učit druhý jazyk až v osmé třídě. Pokud jde o jazykové kombinace, ty se k našemu překvapení rok co rok mění. Zatímco loni byl obrovský zájem o ruštinu, letos se nejvíce dětí přihlásilo do němčiny a španělštiny.

Jak si to vysvětlujete?
Možná se na změně kurzu podepsala mezinárodní situace ve světě. Nevíme. Faktem je, že zájem se pravidelně mění.

Součástí vašeho 37členného učitelského týmu je také Brit Philip Mabbett. Vzhledem k porcím angličtiny, které školáci musí zvládnout, asi patří k nejvytíženějším. Nebo ne?
Philip je kvalifikovaný učitel, který určitě nezahálí. (smích) Vytížený je stoprocentně. Praxe je taková, že český učitel naučí dítě gramatiku a základní pravidla. Philip se žáky především konverzuje a připravuje je na složení mezinárodních zkoušek. Každý čtvrťák a páťák s ním stráví týdně hodinu, stejně dlouho se věnuje také žákům osmých a devátých tříd. Vede také výběrové nepovinné semináře angličtiny.

Je pravda, že jste zavedli také výuku angličtiny pro pedagogy?
Ano. Loni jsme zavedli také výuku učitelů, kteří se chtějí zdokonalovat v angličtině. Měli jsme tady tři výukové skupiny: pro začátečníky, středně pokročilé a pokročilé. Philip učil středně pokročilé a pokročilé. Do kurzů chodí i učitelé, kteří už absolvovali státní zkoušku.

Do týmu patří také psycholožka a katechetka. Výuka katechismu je součástí výuky?
Náboženství je ze zákona nepovinným předmětem, takže pokud rodiče projeví zájem o jeho výuku, musíme být připraveni. Poptávka o výuku náboženství tady je. Jde o předmět jako každý jiný.

A jaký je zájem o služby školní psycholožky?
Budete se možná divit, ale je neustále stoprocentně vytížená. Dochází za ní jak děti, tak i rodiče. Nikdo nemá ostych. Jsem přesvědčen, že angažování psychologů do škol je krokem, kterým by mělo ministerstvo jít především ve větších městech. Ukazuje se, že pokud ve škole pracuje specialista, tak se problémy, které děti trápí, mohou řešit již v prvotní fázi. Psycholog dokáže poradit s trablemi, které mají děti s výukou, v kamarádských vztazích nebo s rodiči.

Mimochodem, jakou formou vlastně učitelé komunikují s rodiči?
Kromě osobního kontaktu, který je běžný v každé škole, jsme zavedli elektronickou žákovskou knížku. Letos bude k dispozici už od čtvrtých tříd. Ze zkušeností z minulých roků si ji i letos zvolí určitě naprostá většina rodičů. Papírovou dokumentaci už dávno nevedeme, elektronické jsou i třídní knihy. Spoustu užitečných informací zveřejňujeme také na webových stránkách školy. Učitelé komunikují hojně také přes e-maily, velmi navštěvovaný je také školní Facebook.

Pokud jde o nadcházející školní rok, před vámi je celkem sedmnáct projektů a rozvojových programů. Na seznamu se objevila i spolupráce s armádou. O co jde?
Armáda České republiky si nás vybrala k realizaci projektu POKOS, což je zkráceně Příprava občanů k obraně státu. Tento školní rok navštíví v listopadu naši školu 7. mechanizovaná brigáda a zaměří se zejména na zdravotnickou přípravu, přípravu k civilní ochraně a přípravu k sebeobraně a vzájemné pomoci v krizových situacích vojenského i nevojenského charakteru.

S jak velkým ročním rozpočtem budete hospodařit?
Máme vícezdrojové financování, takže se nedá hovořit o přesném čísle. Částka se skládá z finančních prostředků zřizovatele, tedy města Uherské Hradiště, které hradí školní provoz. Platy zajišťuje ministerstvo školství, mnohé projekty a programy jsou financovány z dalších zdrojů, např. Evropskou unií. Obecně se dá říct, že hospodaříme s desítkami milionů korun.


------------------------------------
Cambridge English Schools je výjimečný a inovativní vzdělávací projekt, který vytvořily dvě instituce fungující v rámci University of Cambridge: prestižní vydavatelství Cambridge University Press a zkouškový syndikát Cambridge English Language Assessment.

Hlavním cílem programu je podpora škol v dosažení mezinárodních standardů výuky a hodnocení znalostí anglického jazyka prostřednictvím:
- zavedení jednotného systému výuky anglického jazyka, který zajišťuje systematický rozvoj jazykových dovedností a všestrannou přípravu na jazykové zkoušky,
- získání prestižního statusu Cambridge English School a podpory image inovativní školy díky spolupráci s institucemi světového věhlasu,
- účasti v mezinárodních vzdělávacích projektech,
- metodické podpory učitelů anglického jazyka,
- podpory organizace jazykových soutěží, festivalů a olympiád.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace