Školní autobus má ztrátu, jízdné podraží

Školní autobus má ztrátu, jízdné podraží
Foto: sal  /  NASTUPOVAT, ODJÍŽDÍME - Děti si cestu školním autobusem pochvalují, zaveze je až přímo ke škole v Blatnici.
Blatnice pod sv. Antonínkem, Suchov Zprávy 27 / 01 / 2011

Obecní školní autobus, který křižuje denně mezi Blatnicí pod Svatým Antonínkem, Blatničkou, Suchovem a Novou Lhotou, bude dražší. O kolik se paušál na jednoho žáka a jeden školní rok zvedne, to zatím jisté není. Avšak že půjde cena nahoru, o tom už není pochyb. Provoz autobusu je ztrátový, jeho ekonomikou se zastupitelé Blatnice, jíž patří, zabývali už loni v prosinci. Definitivní rozhodnutí o úpravě cen by mělo padnout v únoru. „Zatím platí děti z Blatničky 120, ze Suchova 130 a z Nové Lhoty 140 korun měsíčně,“ řekl Jiří Čerešňák, ředitel blatnické základní školy. „Autobus bývá vytížený, jezdí jím 72 školáků a také děti z mateřinky v Blatničce.“
Autobus stál zadluženou Blatnici loni 735 036 korun, výnosy byly 279 938 korun. Na ztrátě ve výši 455 tisíc korun se podle starosty obce Vladimíra Hanáka podílely rozhodující měrou nutné, ale už dřív plánované opravy. „Autobus musí být v perfektním technickém stavu, vždyť vozí děti. V rámci oprav dostal nové pneumatiky a vzduchové vaky, jejichž pořízení není zrovna levné. Nákup nových náhradních dílů a servis se jednoznačně podepsaly pod vykázanou ztrátu,“ řekl starosta. Obec naštěstí nemusela platit opravu zadní náprady, kterou Karosa provedla v rámci záruky ve své režii.
K úpravě cen jízdného starosta řekl, že by k ní dříve nebo později stejně muselo dojít. „Na pohyb cen nafty, na kterou nemáme sebemenší vliv, je třeba reagovat,“ podotkl Hanák.
Nový ceník však nebude platit jen pro školáky. Připlatit si budou muset také blatničtí fotbalisté nebo svatebčané, které stejný autobus vozí o víkendech k poutní kapli svatého Antonínka.
Podle starosty Hanáka se však rodiče nemusí obávat žádného velkého cenového skoku. „Jízdné upravíme jen tak, aby se zohlednily zvyšující se náklady na pohonné hmoty. Paušálem se bude platit dál.“
Zástupci obce budou v nejbližších dnech jednat o nové situaci s vedením blatnické základní školy. „Budeme chtít optimalizovat počet jízd tak, abychom co nejvíc zmírnili náklady. Kapacita by měla být vytížena cestou tam i zpět. Zatím to vypadá tak, že odpoledne je to s obsazeností poněkud horší,“ dodal Vladimír Hanák.
V jedné z úsporných variant se předpokládá, že autobus vyjede pouze na jednu cestu. Děti z Nové Lhoty by si čekání před cestou mohly v Blatnici ukrátit návštěvou zájmových kroužků nebo delším pobytem ve školní družině. „Kromě pohodlné jízdy nám jde také o bezpečnost školáků,“ podotkl v souvislosti s množícími se útoky pedofilů na jiných místech Moravy starosta Hanák.
Z Nové Lhoty, což je pro školní autobus cílová stanice, jezdí do Blatnice zhruba dvacet školáků. „Další větší skupina od nás však jezdí do školy opačným směrem. Spádovou obcí je pro nás totiž Velká nad Veličkou,“ říká starosta Nové Lhoty Antonín Okénka.
Kdo z rodičů se rozhodl pro to, aby jeho děti jezdily na druhý stupeň základní školy do Velké nad Veličkou, ten s chystanými změnami ušetří. Obec Nová Lhota ze zákona přispívá na dopravu do spádové školy. „V tomto případě jde o neinvestiční dotaci 1 350 korun na jednoho žáka,“ upřesnil starosta Okénka. „Ovšem kdo z rodičů má zájem o dojíždění dětí do Blatnice případně až do Veselí nad Moravou, ten už musí nést náklady sám.“
I když provoz autobusu mezi obcemi není novinkou, Nová Lhota nikdy neuzavřela s Blatnicí žádnou smlouvu. „Důvodem je také fakt, že do spádové školy ve Velké autobusy integrovaného dopravního systému jezdí, zatímco cesta jinam je na svobodném rozhodnutí rodičů,“ vysvětlil starosta Okénka.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace