Školy zkouší novinku. Výuku zpestřují šachy

Školy zkouší novinku. Výuku zpestřují šachy
Foto: ilustr., web
Uherské Hradiště, Veselí nad Moravou Zprávy 05 / 02 / 2014

Zatím jsou jen dvě a tvrdit, že se jejich počet brzy významně zvýší, nelze. Projekt Šachy do škol zatím na Slovácku podporují pouze základní školy Za Alejí v Uherském Hradišti a Hutník ve Veselí nad Moravou. V celém Zlínském kraji se k nim řadí už pouze škola Salvátor z Valašského Meziříčí. Na každý pád - nikde si na nevšední předmět nestěžují. Naopak.
Na Hutníku začlenili šachy do výuky povinně volitelného předmětu matematika-informatika. Na oplátku získali od svazu patnáct šachovnic, knihu Pat a Mat hrají šachy a magnetickou tabuli. „Novinku jsme pojali jako prostředek k rozvoji logického myšlení u dětí. Praxe je taková, že hodinu týdně hrajeme se žáky šesté a sedmé třídy jen šachy,“ říká učitel Aleš Mopils, který má projekt Šachy do škol na starosti.
V Uherském Hradišti jdou v premiérovém ročníku nového projektu jinou cestou. „Šachy jsou výbornou volbou pro získání matematické gramotnosti, ale mezi žádný povinně volitelný předmět jsme je nezařadili. U nás jde o nepovinný předmět a možnost zvolit si ho mají děti z prvního stupně. Největší zástup mezi osmnácti malými žáky tvoří ti ze třetích tříd,“ vysvětluje Vratislav Brokl, ředitel ZŠ Za Alejí. „Projekt nás zaujal a určitě v něm chceme dál pokračovat. Povinný předmět to ale určitě nebude.“
Nápad dostat šachy do tříd vznikl na půdě Šachového svazu ČR, jenž získal dotaci od ministerstva školství na sportovní činnost. „Cílem projektu není výchova šachových mistrů, ale chceme dětem nabídnout již v raném věku možnost, aby pomocí hry všestranně rozvíjely své mentální schopnosti, které se jim budou hodit nejen během školní docházky, ale i v dalším životě,“ uvádí manažer projektu Martin Kubala (viz www.sachydoskol.cz).
Zatímco právě probíhající školní rok patří v Česku k pilotním, šachy patří do školních osnov ve více než třiceti zemích. Na základě několika studií přijal Evropský parlament loni deklaraci, ve které doporučuje zavedení šachů do vzdělávacích systémů v členských státech EU. „Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že šachy dokáží v dětech všestranným způsobem rozvíjet nejen myšlení, ale také osobnost a sociální dovednosti. Vše se děje hravou formou, která je zvláště vhodná pro malé děti, a za optimální považujeme výuku po dobu tří let na prvním stupni základní školy. Doporučujeme tady začít hned od 1. třídy,“ uvádí Martin Kubala.
Ve Veselí nad Moravou se do projektu zařadilo dohromady devětadvacet dětí. „Máme za sebou teprve první pololetí a je těžké hodnotit přínos novinky. Už dříve jsme v předmětu matematika-informatika šachy hrávali. Kromě toho jsme zařazovali i další logické hry včetně sudoku. Nyní jsme využili nabídku šachového svazu a zapojili jsme se do jeho projektu. Na druhou stranu je fakt, že nyní se zabýváme myšlenkou zařadit šachy od dalšího školního roku 2014-15 také mezi povinně volitelné předměty pro žáky osmých a devátých tříd,“ sdělil Aleš Mopils.
Že novinka může ve Veselí zapustit hluboké kořeny, to potvrzují i slova ředitele ZŠ Hutník Josefa Gajoše. „Do projektu jsme se příhlásili proto, že šachy vedou k podpoře logiky, k systematičnosti, samostatnému uvažování a tvorbě strategie. Matematiku s informatikou pak dokáží vhodně doplnit. Vždyť k matematice je potřeba logické myšlení. Ukazuje se, že cesta k tomuto předmětu se dá nalézt i neobvyklým způsobem.“

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace