Soud pokračuje v rozplétání tragédie v Lopeníku, viník se hledá už devět let

Soud pokračuje v rozplétání tragédie v Lopeníku, viník se hledá už devět let
Foto: sal  /  Ani devět let od tragické smrti čtyř dívek v Lopeníku soud neukázal na viníka.
Lopeník Zprávy 16 / 11 / 2021

I když od tragické rally Lopeník ve středu uplynulo už 9 let, soud stále nevyřkl pravomocný rozsudek. Za smrt čtyř dívek od 7 do 20 let a zranění dvou dalších lidí nebyl nikdo potrestán. Okresní soud v Uherském Hradišti sice opět pokračoval v dokazování, ale hlavní líčení odročil na konec března.

„Ze zdravotních důvodů budeme pokračovat až v příštím roce, konkrétně 28. a 31. března, kdy předvoláme další svědky, přehrajeme videozáznamy a měly by zaznít i závěrečné řeči,“ prohlásil Jiří Přibyl, předseda senátu uherskohradišťského okresního soudu, který už jednou vynesl rozsudek.

Traťového komisaře Petra Pláška, tehdy jediného obžalovaného, v roce 2016 potrestal osmnáctiměsíčním podmíněným trestem. Obžalovaný však uspěl s odvoláním u krajského soudu, který kauzu vrátil k došetření státnímu zástupci. Obžalobě tak nově čelí nejen Plášek, který nevykázal dívky z nebezpečného prostoru, ale i předseda organizačního výboru závodu Petr Bujáček, vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík a bezpečnostní delegát Václav Filip. Státní zástupce Tomáš Pindur je viní z porušení ustanovení mezinárodních sportovních řádů týkajících se organizace rally, tvorby bezpečnostního plánu, zabezpečení míst na trati i kontrol před závodem. Za nedbalostní usmrcení a těžké ublížení na zdraví všem hrozí až šest let vězení.

U pondělního hlavního líčení vypovídal Jiří Šmíd, který za volantnem smrtícího vozu Mitsubishi Lancer EVO IX havaroval na Rallye Český Krumlov dva roky před lopenickou tragédií. „Nehoda se stala na vlhkém asfaltu ve zhruba stopadesátikilometrové rychlosti, po projezí zatáčky a mírného horizontu jsem nad vozem přestal mít kontrolu. Havarovali jsme do stromu,“ vzpomínal u soudu Šmíd, který skončil na tři měsíce v nemocnici. Co bylo příčinou havárie, netuší. Možná nedostatečně zahřáté gumy, defekt, vysoká rychlost (152 km) nebo jezdecká chyba. Auto si vyžádalo generální opravu.

Petr Bujáček jej přesto u soudu označil za časovanou bombu, mezi lety 2010 až 2012 podle něj totiž havarovalo čtyřikrát a několik závodů kvůli závadě nedokončilo. „Havárii si nedokážu vysvětlit, ale odmítám, že ji způsobila má nesprávná reakce. Jel jsem na uzavřené závodní trati, která měla být zabezpečená natolik, aby se zabránilo jakýmkoli následkům havárie způsobené několika faktory - od chyby jezdce až po technickou závodu,“ uvedl už dříve u soudu řidič Michael Bartončík.

Tragédie se stala 10. listopadu 2012, dvě hodiny po poledni. Při rychlostní zkoušce v obci Bartončíkovo mitsubishi vyjelo mimo trať, kde srazilo šest lidí. Čtyři dívky náraz nepřežily.

Všichni obžalovaní vinu odmítají. Soud bude v dokazování pokračovat koncem března.

Tagy článku

TOPlist