Soud rozplétá tragédii v Lopeníku. Pořadatel vinu odmítl

Soud rozplétá tragédii v Lopeníku. Pořadatel vinu odmítl
Foto: sal  /  Obviněný Petr Plášek
Uherské Hradiště Zprávy 22 / 02 / 2014

Tragédie v Lopeníku nabourala život desítek lidí. Při Autogames Rally Show Uherský Brod zahynuly předloni 10. listopadu čtyři dívky. Jejich smrt podle obžaloby zavinil dvaadvacetiletý traťový komisař Petr Plášek, který se před Okresním soudem v Uherském Hradišti zpovídá z usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti. Vinen se ale necítí, zodpovědnost je podle jeho obhájce na pořadatelích závodů.
„Tragédie zasáhla nejen mě, ale celou obec. Přišel jsem o milovanou přítelkyni a další kamarády, psychicky jsem se s jejich ztrátou stále nevyrovnal, nemůžu o tom mluvit,“  uvedl před soudem rozrušený Plášek s tím, že s rodinami mrtvých dívek se nadále stýká. Víc ale vypovídat odmítl.
Obžaloba mu klade za vinu, že nevykázal z nebezpečného prostoru podél tratě přítelkyni Beátu (18), její sestru Kláru (7) a kamarádky Karolínu (18) a Natálii (20), řádně nesledoval rally a nedbal bezpečnosti diváků, čímž porušil povinnosti traťového komisaře. Následky byly fatální. Těla dívek skončila pod závodním speciálem Mitsubishi Lancer, který vyletěl z tratě... „Uslyšel jsem řev motoru a pak už si jen pamatuju, jak jsem viděl holky ležící u hranice dřeva...,“ pravil k děsivému okamžiku na policii Plášek. „Už jsem byla na odchodu, když přišel náraz. Víc nevím. Jen jsem cítila strašnou bolest,“ vzpomínala Anna Kročilová, která utrpěla otevřenou tříštivou zlomeninu bérce a dodnes se i přes několik operací pohybuje jen za pomoci francouzské hole. Pláška a jeho kamarádky přišla jen krátce pozdravit. Žádných zákazových značek ani pásek si nevšimla. Její dcera Andrea Bartko přiběhla k nehodě mezi prvními. Závody totiž sledovala se synem z okna domu. „Když jsem uslyšela ránu, vyběhla jsem ven a v našem plotě uviděla auto. U něj dvě těla. Mamince pomáhal otec obžalovaného, který se k nim plazil z povzdálí,“ líčila okamžiky bezprostředně po nehodě Bartko.
Za volantem smrtícího vozu seděl Michael Bartončík, navigátora dělal jeho bratr Josef, oba jsou držitelé závodní licence B a známí brněnští právníci. „Neudělal jsem žádnou jezdeckou chybu, nemohl jsme nehodě zabránit a necítím vinu. Ale z tragédie mám trauma do konce života. Kdybych mohl, vrátím všechno zpátky. Závody jsou nádherná věc, nemají přinášet takové hrůzy,“ uvedl Michael Bartončík, který se automobilovému sportu věnuje od roku 2001, najel tisíce závodních kilometrů. Do brodské rally nejel s cílem vyhrát, ale otestovat vůz, se kterým jel vůbec první závod. V době nárazu do svahu jel rychlostí 157 kilometrů v hodině. „Vozidlo bez jakékoliv sebemenší příčiny změnilo směr jízdy doleva. I když jsem ihned kontroval volantem doprava, skončili jsme ve svahu a jeli podél trati až k vjezdu do domu, který nás vymrštil do diváků... Dodnes nechápu, co se stalo,“ pokračoval Bartončík. Za nejpravděpodobnější příčinu nehody označil poryv větru. „I když je to pro laika nepředstavitelné, odlehčený závodní speciál, který se dostane nad úroveň vozovky, může vítr vychýlit klidně i o třičtvrtě metru. A to pak nic neuděláte,“ tvrdí jezdec.
U výslechu na policii Plášek uvedl, že s nápadem dělat pořadatele - traťového komisaře přišel bratranec jedné z dívek, které zemřely. Organizátoři slibovali odměnu 500 korun. Školení však označil za chaotické. „Byl to spíš zmatek než školení. Školitelé se nepředstavili a přes hluk jim nebylo ani moc rozumět. Jen nám řekli, že máme na lidi řvát a vyhazovat je od trati. O značení nebezpečných nebo zakázaných prostor nepadlo ani slovo,“ prohlásil na policii Plášek, který ze strachu o vlastní bezpečí přešel z pravé na levou stranu trati, kde za ním přišla jeho přítelkyně Beáta s dvěma sestrami a kamarádkami. „Nikde žádné zákazové cedule nebyly. Instalovali je tam až pořadatelé, kteří přijeli po nehodě ještě před příjezdem policie,“ tvrdil Plášek.
Školení traťových komisařů prováděl Josef Nášel, který byl zároveň vedoucí rychlostní zkoušky Lopeník. Ve výpovědi uvedl, že po pravé straně osudového úseku tratě a na jednom ze sloupů elektrického vedení vlevo byly kolíky s cedulemi Zakázaná zóna. „Je pravda, že školení začalo kvůli problémům s maďarskými fanoušky trošku později, ale určitě trvalo tak hodinu. Všem jsem přečetl i bezpečnostní desatero, další informace měli pořadatelé v příručce, ve který byl nákres nebezpečných míst,“ poznamenal Nášel. „Je mi moc líto, co se stalo, je to obrovské neštěstí. Kdyby ale pořadatel osoby vykázal, následky nebyly fatální a počítali jsme jen materiální škody,“ je přesvědčený Petr Bujáček, pořadatel brodské rally, který ví o průběhu školení jen z doslechu. Místo tragédie podle něj každopádně nebylo diváckou zónou. I proto jej nebylo třeba ohrazovat bezpečnostní páskou. „Obžalovaný měl hlídat domorodce, kteří se jako jediní mohli v inkriminovaném úseku objevit. Úkol však nezvládl,“ dodal Bujáček, který popsal pohyb Pláška ze záznamů z kamer projíždějících vozidel. Až do startovního čísla 9 stál vpravo, pak přešel na levou stranu a při průjezdu vozu č. 12 už u něj stála skupinka osob, která na místě zůstává minimálně 14 minut. „Když je nedokázal vykázat sám, měl zavolat vedoucímu erzety, který závod zastaví. A kdyby se diváci neukáznili, klidně rychlostní zkoušku zruší,“ objasnil běžnou praxi Václav Filip, bezpečnostní delegát závodu.
Obhájce Petra Pláška každopádně poukázal na absenci právního vztahu mezi pořadatelem a traťovým komisařem. Jeho povinnosti vyplývají jen z podepsané přihlášky, na které navíc podle obžalovaného bylo napsáno Barum rally. Neexistuje žádná dohoda o pracovní činnosti. „Obžalobu odmítáme, vina je na pořadatelích závodu, což se, doufám, prokáže,“ prohlásil Tomáš Vymazal, Pláškův obhájce.
Jeho klientovi, mladíkovi z Lopeníku, hrozí až šest let za mřížemi. Rodiny poškozených navíc žádají odškodnění bezmála 20 milionů korun. Ve „frontě“ stojí i Bujáček, který po tragédií čelil anonymním výhrůžkám v duchu „Smrt za smrt“.  „Ochranka tři týdny hlídala celou rodinu, do konce roku pak můj hotel a restauraci v Uherském Brodě. Kromě zaplacení ostrahy žádám i náhradu cestovného a právních služeb,“ objasnil Bujáček.
Rozsudek nakonec ještě nepadl, obhajoba trvá na výslechu dalších svědků i soudního znalce z oboru dopravy. Případ byl odročen na 28. dubna.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace