Spěšné vlaky už Vlárou neprojedou

Spěšné vlaky už Vlárou neprojedou
Uherskobrodsko Zprávy 26 / 11 / 2009

Starostům z obcí podél železniční trati do Vlárského průsmyku musely nedávno vlasy vstávat na hlavě. To když se k nim dostaly informace o změnách v novém jízdním řádu. Marně už totiž hledali jediný přímý spoj z Brna do Bylnice. Spěšné přímé vlaky měly být do jediného zrušeny. Nakonec se podařilo zachovat alespoň přímý páteční spoj. Nic to nemění na tom, že změny v novém jízdním řádu zřejmě nepotěší. Dráhy už dopředu avizovaly omezení až deseti procent spojů.
„Od třináctého už nebudou jezdit spěšné vlaky, snažili jsme se vyjednat se Zlínským krajem nějaké navýšení. Alespoň v pátek. Je to smutné, když třikrát denně jede poloprázdný vlak do Luhačovic a regionální spoje se redukují,“ upozornil Josef Bartoš, starosta Šumic. Jenže rychlíky si objednává přímo ministerstvo dopravy. To má také přednostní právo určovat u objednaných rychlíků časový rozpis. Osobní a spěšné vlaky však musí objednat kraj.
„České dráhy zajišťují dopravu na základě objednávky zadavatele. Ten tedy rozhoduje o rušení, omezení či naopak posílení spojů,“ přehrála míč na stranu Zlínského kraje Kateřina Šubová, regionální mluvčí pro Moravu. Ta také prozradila, že kompletní nový jízdní řád chtějí dráhy představit už tento čtvrtek. Jak tedy na kraji řeší objednávku dopravní obslužnosti?
„Při nedořešení systémového financování veřejné dopravy požadovaly dráhy po krajích výrazné navýšení finančních prostředků. V případě nedofinancování těchto prostředků signalizovaly dráhy daleko razantnější omezení spojů,“ uvedl Milan Plesar, tiskový mluvčí Zlínského kraje. Podle něj dráhy z proklamovaného rušení více než deseti procent spojů svůj slib splnily jen v necelých šesti procentech. Zlínský kraj navíc navyšuje dotaci Českým drahám z 225 milionů korun na 234 milionů korun.
„Co se týče spojení z Bojkovic do Brna a zpět ráno a večer, nabídka vlaků zůstává zachována tak, jak je tomu nyní. Konkrétně dojde k přeložení dopoledních a odpoledních vlaků do jiného systému a doposud přímé vlaky z Bojkovic směrem na Brno budou většinově nahrazeny jinými,“ sdělil Plesar. Ten však také upozornil, že cestujícím z Bojkovic, kteří byli zvyklí cestovat přímo,  je garantováno spojení do Brna formou přestupu v Uherském Hradišti,
„Zůstává také přímý páteční spoj ve 12.30 z Brna do Bojkovic,“ vzkázal mluvčí starostům, že alespoň v pátek zůstane původní spoj zachován. Vypadá to tedy, jako by se skoro nic nestalo, ale šestiprocentní snížení spojů se týká i této trati. Někde se to tedy projevit musí. Ty nejfundovanější postřehy si asi člověk bude moci vyslechnout třináctého prosince přímo ve vlaku. To totiž vejdou nové řády v platnost.
„Co si pamatuji, už když jsem dojížděl do školy, tak každá změna byla většinou k horšímu. Záleží taky na intervalech vlaků,“ upozornil Broďan Vladimír Bádal. Na to právě upozorňoval i šumický starosta.
„Když se podívám, tak v některých úsecích je po novu interval až hodinu a půl,“ uvedl Bartoš, z čeho má především obavy.
„Nový jízdní řád jsme doposud nijak nekomentovali. Zatím jsme neobdrželi ani žádné podněty od občanů či od odboru dopravy,“ uvedl Pavel Josefík, brodský místostarosta, na dotaz, zda radnice nějak intervenovala za podobu nových řádů.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace