Sraz ozdobila americká kráska

Sraz ozdobila americká kráska
Foto: zde  /  Americká babička jak za mlada - V perfektním stavu, hodně podobném tomu, jak sjela z výrobní linky v roce 1917, se předvedla Ostrožanům fordka z roku 1917. Byla hlavním magnetem tradiční jízdy veteránů z Uherského Ostrohu na kopec sv. Antonína.
Uherský Ostroh Zprávy 07 / 06 / 2009

Z Uherského Ostrohu na Antonínek vyjela již pošedesáté kolona historických vozidel

Desítky nablýskaných automobilových a motocyklových veteránů z nejrůznějších údobí minulého století ozdobily v sobotním dopoledni náměstí Sv. Ondřeje v Uherském Ostrohu. Pozornost přihlížejících byla rovnoměrně rozložena na všechna vozidla, tedy až do okamžiku, než přijela černá fordka T vyrobená již v roce 1917, která se vzápětí stala doslova magnetem. Přijeli s ní manželé Novotní z Vracova, kteří ji vlastní pouhý rok.
„Je to první auto, které jsem zrenovoval. Nejdřív jsem měl tatrovku, ale nějak jsem se nemohl dopídit zdárného konce,“ vysvětlil majitel nejstaršího auta na tradičním srazu Leoš Novotný, který ovšem hned upozornil, že auto vlastně není jeho, patří totiž jeho manželce Boženě.
„Dostala jsem jej od manžela jako dárek k pětadvacátému výročí naší svatby a je to opravdu krásné auto, ve kterém se sedí doslova jak v kočáře. Hodně mi to připomíná motorky, ale na ty jsme již staří, takže toto je takový kompromis mezi autem a motorkou,“ řekla Božena Novotná o dvoumístném voze, který nemá žádná boční okna.
Novotní si sehnali auto ve Spojených státech amerických. „Tento typ auta byl prvním autem na světě, které se vyrábělo na montážní lince, a je to právě tento vůz, kterým Henry Ford postavil Ameriku na kola. Vyráběl se dlouhých 19 let, od roku 1908 až do roku 1927, bez jakýchkoliv inovací a z výrobní linky sjelo na patnáct milionů aut, je tedy logické, že jich je ve Státech ještě stále poměrně dost,“ uvedl Novotný. Provedení jeho vozu ve verzi roamster je ovšem již něco jiného. „Mám naštěstí známé, kteří jsou ochotni pomoci a neváhají přitom urazit tisíce mil. Tento vůz mi převáželi z Kalifornie až do Chicaga, což bylo konkrétně 2 300 mil (přibližně 3 700 kilometrů, poz. red.), a pak se přepravil klasicky v kontejneru přes oceán až sem, kde jsem na jeho zprovoznění strávil tisíce hodin,“ přiznal majitel 92 let starého vozu.
Auto, které na první pohled může vzbuzovat dojem, že se již příliš rychle nerozjede, je však až nečekaně svižné. „Dokáže jet rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině, ale na spotřebě je to již znát. Oficiálně výrobce uvádí spotřebu mezi 11 až 25 litry, při jízdě kolem padesátky si vezme přibližně dvanáct až třináct litrů. Vůz pohání čtyřválcový motor o obsahu 2 890 cm3 s výkonem dvacet koní. Má dvoustupňovou planetovou převodovku, kde se řadí nohama, ale dá se na to zvyknout,“ tvrdí s úsměvem Leoš Novotný.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace