Starostové: Na jízdní řády máme slabý vliv

Starostové: Na jízdní řády máme slabý vliv
Foto: il.
Slovácko Zprávy 11 / 05 / 2011

Starostům na Uherskohradišťsku vadí, že nemají zásadní vliv na úpravy vlakových ani autobusových jízdních řádů. Posledním příkladem je zrušení večerního vlakového spoje z Uherského Hradiště do Uherského Brodu, což vyvolalo negativní odezvu v Podolí. Vlak vozil domů z práce asi dvacet lidí. Zlínské hejtmanství však jejich rozhořčení nechápe. Tvrdí, že obce i města mají několik možností jak  sestavování nových jízdních řádů ovlivnit. Žádné druhé housle prý obce ani města nehrají.
„Když lidé v práci skončí v půl osmé večer, mají problém. Ve čtvrt na osm nestíhají a další vlak jede až třináct minut po deváté... A tak si všichni musí zajišťovat náhradní dopravu. Už jsem na jejich popud kontaktoval České dráhy, ale bez úspěchu. Obnovení vlakového spoje není možné, jízdní řády se totiž připravují s ročním předstihem,“ posteskl si starosta Podolí Miroslav Křižka, podle kterého nejsou zástupci obcí nikým předem informováni o připravovaných změnách a mají minimální šanci cokoliv ovlivnit. „Je to tak, jen málokdy nás kraj vyslyší,“ přidal se i Josef Bazala, starosta Starého Města. „Štěstí, že ležíme na strategické křižovatce, na každou světovou stranu se občané města dopraví vcelku bez problémů. I když chápu, že na dopravní obslužnost Zlínský kraj ročně doplácí nemalé peníze, a tak se snaží ztrátové a nevytížené spoje redukovat,“ podotkl Bazala. „Město je pouze prostředníkem, shromažďuje podněty občanů a předává je dál ke zvážení a případnému zapracování do jízdních řádů, bez možnosti zásadního ovlivnění akceptace požadavků,“ pokračoval ve stejném duchu i Radim Šupka, vedoucí odboru dopravy uherskohradišťské radnice.
Konečná síť vlakových i autobusových spojů je produktem Zlínského kraje, který si všechny spoje objednává na základě smlouvy s Českými drahami a jednotlivými autobusovými dopravci. „Starostové se v případě nesouhlasu musí se svými připomínkami a požadavky obracet na kraj, který řídí, koordinuje i objednává veškerou regionální vlakovou dopravu. Jen rychlíky objednává ministerstvo dopravy. O zrušení ani zachování spoje skutečně nerozhodujeme,“ zdůraznila Kateřina Šubová, regionální tisková mluvčí ČD. Jednání se zástupci hejtmanství o jízdním řádu 2011/2012 podle ní právě probíhají. „Starostové tak mají ideální možnost jeho podobu ovlivnit,“ vzkazuje Šubová.
Zlínský kraj se však brání, rozsah vlakových spojů a autobusových linek není odvislý jen od vytíženosti, ale respektuje i požadavky obcí a měst. Nové navržené jízdní řády jsou pak podle náměstka hejtmana Libora Lukáše před konečným „razítkem“ zveřejňovány na webových stránkách Koordinátora veřejné dopravy a Zlínského kraje. „A jsou samozřejmě připomínkovány ze strany měst, obcí i veřejnosti,“ dodává Lukáš. „Návaznost jednotlivých dopravních prostředků ve špičkách i v méně využívaných dopravních časech je optimalizována podle hlavních dopravních tras. Když je požadavek nad rámec Zlínským krajem stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti, může si obec nebo mikroregion spoj objednat a uhradit dopravci prokazatelnou ztrátu,“ poznamenal náměstek hejtmana.
Je však neoddiskutovatelné, že rozsah drážní i linkové dopravy Zlínského kraje se za poslední tři roky snížil (vlaky o 5,6; autobusy o 1,2 procenta - pozn. autora). „Úbytek počtu spojů je odrazem nižších daňových výnosů v souvislosti s hospodářskou krizí a z toho plynoucích nižších příjmů do krajského rozpočtu. I tak ale na regionální drážní i linkovou dopravu vynakládáme více než půl miliardy korun. A města a obce v rámci solidárního systému přispívají jen zhruba jedenačtyřiceti miliony,“ zdůraznil Lukáš. Rušení, případně zavádění nových spojů je podle něj velmi citlivým a zodpovědným rozhodováním, které bere v úvahu i socioekonomické aspekty. 

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace