Starostové: Radary chceme zpět!

Starostové: Radary chceme zpět!
Foto: iDobryDen.cz
Slovácko Zprávy 11 / 03 / 2009

Strážníci již dva měsíce nemohou sami měřit rychlost aut, řidiči to zneužívají

Kontroverzní rozhodnutí politiků, které v podstatě zakázalo od počátku letošního roku strážníkům měřit rychlost projíždějících aut v jednotlivých obcích, se radnicím čím dál víc nelíbí. Sledují totiž nepříznivý trend, kdy si mnozí šoféři příliš hlavu s rychlostí nelámou a ohrožují tím nejen chodce, ale narušují, v případě kamionů, i statiku domů. Města proto vysílají jednoznačný vzkaz: Dejte nám zpět možnost dohlížet na bezpečnost provozu v našich obcích!
Strážníci rychlost na silnicích měřit mohou, ale jen za předpokladu, že jim úsek, ve kterém umístí svůj radar, nejprve určí Policie České republiky a že bude jasně označen dopravními značkami. Přibližně takto omezili pravomoce strážníků politici, kteří se navíc do dnešního dne neshodli na značce, která má zmíněný sektor ohlašovat.
„Je to nesmysl. Jsem k tomu maximálně kritický, protože pokud budou moci strážníci měřit jen v určitém sektoru, je to stejné, jako bychom řekli, že padesátka se má dodržovat jen někde. Řidičům by přitom mělo být zřejmé, že jakmile projedou kolem tabule označující počátek města či obce, tak mohou jet maximálně padesátkou nebo jinak dopravní značkou danou maximální povolenou rychlostí,“ je přesvědčen o nelogičnosti tohoto kroku místostarosta Veselí nad Moravou Vilém Reichsfeld.
Obdobně na situaci nahlíží i starosta sousedního Uherského Ostrohu Vlastimil Vaněk. „Od té doby, co strážníci nemohou měřit rychlost, jsem svědkem toho, že řidiči maximální povolenou rychlost často překračují. Jelikož bydlím hned u silnice, tak vím, o čem mluvím,“ zdůraznil Vaněk, který před nedávnem v části města prosadil značku, která omezuje na přibližně osmisetmetrovém úseku maximální rychlost na třicet kilometrů v hodině. „Jsou zde hodně vyjeté koleje a když zaprší, je úsek, zejména pro chodce, hodně nebezpečný. To, že v něm někteří řidiči nedodržují nejen třicítku, ale často dokonce ani padesátku, je již na pováženou. Už mnohokrát jsem byl svědkem například toho, že kamion, který jel rychleji než třicet kilometrů v hodině, předjížděl jiný. Řidiči prostě zneužívají faktu, že je strážníci za tuto bezohlednou jízdu nemohou nyní potrestat,“ upozornil Vaněk.
Radary strážníků by si na silnicích přál i starosta největšího města regionu, Uherského Hradiště, Libor Karásek. „Radary na silnici rozhodně patří, i když určitě nejsem zastáncem toho, aby je někdo dával na přejezdy, přes které vlaky prakticky nejezdí, jen aby naplnil městskou kasu. Určitě bych je však uvítal v blízkosti škol, nemocnic či nákupních středisek, aby plnily preventivní opatření. Tedy, aby chránily občany města před agresivními řidiči.“ Světlou výjimkou, kde chybějící radary nedělají příliš problémy, jsou Bojkovice. „Je to způsobeno tím, že naše město je dost klikaté a řidiče proto obvykle nesvádí k rychlé jízdě tak jako jinde. Neuvažujeme proto zatím ani výhledově, že bychom začali měřit rychlost projíždějících aut sami, ale necháváme tuto starost na policii, která je u nás v ulicích opravdu hodně vidět,“ pochvaloval si starosta František Slavíček.
Spolupráci s policií vidí jako nejlepší řešení současné situace i další města. Návratu původních pravomocí strážníků měřit rychlost by však i přesto radnice daly přednost. 

TOPlist