Stavba Dálnice D55 pokračuje, uleví hlavně Kunovicím a Nedakonicím
Foto: archiv / Jedním z těch, kdo se dlouhodobě zasazoval o výstavu dálnice D55 byl bývalý hejtman Libor Lukáš (druhý zprava).
Stavba dálnice D55 nabírá obrátky, rok po zahájení výstavby mezi Babicemi a Starým Městem se silničáři pustili i do navazujícího úseku směr Moravský Písek. Aktuálně se tak rodí sedmnáct kilometrů dálnice, která uleví hlavně přetížené dopravě v Kunovicích, Ostrožské Nové Vsi, Uherském Ostrohu a Nedakonicích.
„Až se zprůjezdní celý úsek dálnice z Otrokovic, odvede část tranzitní dopravy z města, které je dnes abnormálně přetížené. Všem se nám uleví,“ reagoval Pavel Vardan, starosta Kunovic, kde se aktuálně provádějí úpravy hlavního průtahu, které zvýší bezpečnost i plynulost dopravy. Zkapacitnění křižovatky u obchvatu zamává s dlouhými kolonami, které nezřídka stojí až za kostelem sv. Petra a Pavla…
Dopravní situaci v Kunovicích však definitivně vyřeší až dálnice. „Úsek o délce 8,8 kilometru ze Starého Města do Moravského Písku nahradí kapacitně už zcela nedostačující silnici II. třídy a odvede tranzitní dopravu z Nedakonic, což místním zlepší životní podmínky. Ale uleví i Kunovicím, Ostrožské Nové Vsi nebo Uherskému Ostrohu, protože těžká nákladní doprava zmizí ze silnice I/55, která obce protíná,“ potvrdil Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle kterého doprava na čtyřproudé dálnici rovněž zvýší bezpečnost. „Odstraní riziko střetu s protijedoucími vozidly a řidičům přinese i časovou úsporu,“ dodal Mátl.
I když dálnice vede po katastru Starého Města, tolik mu nepomůže. Už dnes má totiž dvě silnice, které slouží jako obchvaty. „Ale i tak má pro nás význam, odlehčí hlavně západní části města, zjednodušší dopravu u Colorlaku. Nejvíce však opravdu ulehčí okolním městům a obcím, třeba v Kunovicích je situace katastrofální,“ zdůraznil Kamil Psotka, starosta Starého Města, které „získá“ 4,3 kilometru dálnice. „Vykupování pozemků si zajišťoval investor (ŘSD - pozn. autora), lidem nabízel ceny podle znaleckých posudků, takže dostali rozumné peníze. Město v úseku dálnice mělo jen pár pozemků,“ připomněl Psotka s tím, že Pozemkový úřad aktuálně řeší nové komplexní pozemkové úpravy, které si vynutil dálnicí přetnutý systém polních cest.
Dálnice D55 propojí sídelní oblasti střední, jihovýchodní a jižní Moravy a současně nahradí stávající silnici I/55, která už nevyhovuje intenzitě dopravy. Čtyrproudá tepna začíná mimoúrovňovým křížením Staré Město-jih se silnici I/50, které navazuje na úsek od Babic. Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka u Nedakonic, kde vyroste rovněž 446 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká protihluková stěna, která ochrání obyvatele před hlukem.
Jakmile skončil archeologický průzkum, silničáři provedli v celém úseku podél železniční trati Břeclav - Přerov skrývku ornice a vykácenou zeleň postupně nahradí novou výsadbou. „Začali jsme přeložkami některých stavebních objektů, třeba potoka Dlouhá řeka. Musíme vytvarovat nové koryto, do něhož se pustí voda, a nad starým korytem zbudujeme konsolidační násyp. A mezitím pokračujeme v přeložkách plynu i elektřiny a zemních pracech v celé trase,“ prozradil Lubomír Pilný, projektový manažer stavební firmy, která 8,8 kilometru dlouhý úsek za 1,9 miliardy korun dokončí v roce 2024.