Stavbu zajistí až věcná břemena

Stavbu zajistí až věcná břemena
Foto: iDobryDen.cz
Osvětimany Zprávy 25 / 06 / 2009

Vlastníci pozemků si postavili hlavu, havarijní most u Osvětiman tak stále čelí dopravnímu náporu

Most u Osvětiman vysílá zoufalé S.O.S., rostoucí hustota dopravy jej mění v havarijní. Jenže výstavba nového se zase odkládá, už třetím rokem! Příčina? Opětovně neúspěšná jednání při vykupování pozemků od soukromých vlastníků. Pohár trpělivosti tak zákonitě přetekl, silničáři z rukávu vytasí trumfové eso v podobě věcných břemen.
Most, postavený kolem roku 1880, je jedním z nejstarších na silnicích druhé a třetí třídy na Uherskohradišťsku. A jeho stav stáří odpovídá. „Most už je opravdu v žalostném stavu, ze spodní klenby vypadávají pod náporem aut kameny. Jeden jízdní pruh je měsíce neprůjezdný. Nový most je zapotřebí jako sůl,“ zdůraznil Josef Bartoněk, starosta Osvětiman. „Most byl zabezpečen pomocí podpůrných konstrukcí, takže je stabilizovaný, byť má známku 6, což je druhá nejhorší,“ uklidňuje řidiče  Radek Berecka, technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK).
K výstavbě nového mostu se přitom už několikrát schylovalo, poprvé na jaře roku 2007. Jenže přípravné práce pokaždé na poslední chvíli ztroskotaly na vykupování pozemků. „Projektová dokumentace leží na stole už pět let, ale neustále přetrvávají problémy s odprodeji pozemků ve vlastnictví soukromých osob, z nichž třeba jedna žije trvala mimo republiku a je velmi obtížné jí doručit korespondenci. A další vlastník zase odmítá cokoliv podepsat,“ posteskl si Berecka. Jiskérka naděje zaplápolala i letos na jaře, slibně se vyvíjející jednání s vlastníky pozemků však opět vyhořela... „Už se nabízí jediné řešení, přistoupíme ke zřízení věcného břemene,“ vzkazuje Berecka. Zarytí odpůrci prodeje tak ostrouhají, nedostanou ani korunu.
Osvětimanští apelovali na ŘSZK, aby na mostu zachovalo stávající „pruh“ pro chodce, ale nepochodili. „Krajnice je hojně využívaná dětmi z Medlovic, které k nám chodí do školy. A stejnou trasu často volí filmoví fanoušci při cestě do kina,“ vysvětlil požadavek Bartoněk. „Šířka vozovky mezi svodidly na mostě bude sedm a půl metru, navazující vozovka před a za mostem jen šest metrů, chodník by proto neměl smysl,“ reagoval Berecka. Obec tak zvažuje výstavbu lávky, je však hudbou budoucnosti.
Spolu s mostem zmizí i nebezpečná zatáčka, která bývá často svědkem dopravních nehod. Silnice se narovná. „Mám jen trošku obavy, že nová silnice bude řidiče od Medlovic svádět k rychlejší jízdě a začnou brzdit až v polovině obce. Ale snad je umravníme případným měřením rychlosti,“ doufá Bartoněk. „Nový most vyroste v blízkosti starého, jeho stavba a současně narovnání silnice přijde na více než dvanáct milionů korun. Proces s věcnými břemeny si však vyžádá určitý čas, takže letos se práce ještě nerozjedou,“ poznamenal Berecka.

TOPlist