Stezka do Blatnice má kopírovat Hitlerovu silnici

Stezka do Blatnice má kopírovat Hitlerovu silnici
Foto: ara
Blatnice pod sv. Antonínkem, Veselí nad Moravou Zprávy 28 / 08 / 2012

Zatím je to hudba budoucnosti, všichni ale v předstihu pracují na tom, aby nezněla falešně jako před dvěma lety. Veselí nad Moravou na začátku podzimu 2010 otevřelo první část cyklostezky, která má spojit město s Bzencem a Moravským Pískem. Nakonec zůstalo u 2,7 kilometru dlouhého úseku, jenž stále končí v poli. I když si stavba vyžádala za přispění Unie astronomických 45 milionů korun, o jejím pokračování není stále rozhodnuto. Příčinou jsou peníze, přesněji - jejich nedostatek.
Nyní se uvažuje o projektu na opačném konci města. Veselí se má do dvou let spojit cyklostezkou s Blatnicí pod Svatým Antonínkem. Otázkou je, kudy tato šestikilometrová spojka povede a kde přesně se trasy protnou. Zatímco z veselské strany je v plánu stavba podél hlavního silničního tahu, cyklisté z Blatnice možná budou k frekventované silnici přijíždět od polností. „Musíme zvážit, jak trasu dotáhneme při nejmenších finančních nákladech z hranice katastrů až do Blatnice,“ říká Vladimír Hanák, blatnický starosta. „Varianty kde stavět máme dvě. Logicky se nabízí, aby trasa vedla i z blatnické strany podél silnice. Jenomže tady by náklady nebyly nejnižší. Na trase jsou náspy i most. Pokud tedy chceme zvolit variantu „co nejméně práce i peněz“, budeme muset trasu „střihnout“ jinudy. Problém nás ale zatím nijak netlačí, máme jiné priority.“

?Bonus na závěr volebního období
Prioritou Blatnice ve volebním období 2010-14 je výstavba čističky odpadních vod, vodovodního přivaděče a rekonstrukce obecní školy, konkrétně její zateplení a výměna oken. Cyklostezka je v plánu jako „bonus“ na závěr. „Budeme se jí proto zabývat až někdy v polovině roku 2014,“ podotkl Hanák.
Blatnický starosta nemá obavu z toho, že za dva roky nebude v přehledu evropských dotací z čeho vybírat. „Dotační programy budou,“ ujišťuje.
Pokud jde o Veselí, v současné době je zpracován projekt a probíhá stavební a územní řízení. „V momentě, kdy budou vyřízeny všechny potřebné dokumenty, bude stavba cyklostezky zařazena do plánu investic tak, aby mohla být výstavba zahájena co nejdříve,“ sdělila mluvčí města Petra Pavková.

?Hitlerova silnice
Silnice I/54, podél níž stezka povede, patří k republikovým unikátům. I když se stavěla už před více než šedesáti lety a místní jí neřeknou jinak než Hitlerova silnice, první vážnější oprava se uskutečnila až loni. „V čase druhé světové války ji pomáhal stavět i můj děda, vše bylo rychle hotové. Zatáčka má vůbec největší radius v republice,“ podotkl starosta Hanák.
Při stavbě byly místo obvyklého živičného povrchu použity betonové plásty, silnice proto neměla nikdy koleje vyjeté od náprav.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist