Stezka do Blatnice má kopírovat Hitlerovu silnici
Foto: ara
Zatím je to hudba budoucnosti, všichni ale v předstihu pracují na tom, aby nezněla falešně jako před dvěma lety. Veselí nad Moravou na začátku podzimu 2010 otevřelo první část cyklostezky, která má spojit město s Bzencem a Moravským Pískem. Nakonec zůstalo u 2,7 kilometru dlouhého úseku, jenž stále končí v poli. I když si stavba vyžádala za přispění Unie astronomických 45 milionů korun, o jejím pokračování není stále rozhodnuto. Příčinou jsou peníze, přesněji - jejich nedostatek.
Nyní se uvažuje o projektu na opačném konci města. Veselí se má do dvou let spojit cyklostezkou s Blatnicí pod Svatým Antonínkem. Otázkou je, kudy tato šestikilometrová spojka povede a kde přesně se trasy protnou. Zatímco z veselské strany je v plánu stavba podél hlavního silničního tahu, cyklisté z Blatnice možná budou k frekventované silnici přijíždět od polností. Musíme zvážit, jak trasu dotáhneme při nejmenších finančních nákladech z hranice katastrů až do Blatnice, říká Vladimír Hanák, blatnický starosta. Varianty kde stavět máme dvě. Logicky se nabízí, aby trasa vedla i z blatnické strany podél silnice. Jenomže tady by náklady nebyly nejnižší. Na trase jsou náspy i most. Pokud tedy chceme zvolit variantu co nejméně práce i peněz, budeme muset trasu střihnout jinudy. Problém nás ale zatím nijak netlačí, máme jiné priority.
?Bonus na závěr volebního období
Prioritou Blatnice ve volebním období 2010-14 je výstavba čističky odpadních vod, vodovodního přivaděče a rekonstrukce obecní školy, konkrétně její zateplení a výměna oken. Cyklostezka je v plánu jako bonus na závěr. Budeme se jí proto zabývat až někdy v polovině roku 2014, podotkl Hanák.
Blatnický starosta nemá obavu z toho, že za dva roky nebude v přehledu evropských dotací z čeho vybírat. Dotační programy budou, ujišťuje.
Pokud jde o Veselí, v současné době je zpracován projekt a probíhá stavební a územní řízení. V momentě, kdy budou vyřízeny všechny potřebné dokumenty, bude stavba cyklostezky zařazena do plánu investic tak, aby mohla být výstavba zahájena co nejdříve, sdělila mluvčí města Petra Pavková.
?Hitlerova silnice
Silnice I/54, podél níž stezka povede, patří k republikovým unikátům. I když se stavěla už před více než šedesáti lety a místní jí neřeknou jinak než Hitlerova silnice, první vážnější oprava se uskutečnila až loni. V čase druhé světové války ji pomáhal stavět i můj děda, vše bylo rychle hotové. Zatáčka má vůbec největší radius v republice, podotkl starosta Hanák.
Při stavbě byly místo obvyklého živičného povrchu použity betonové plásty, silnice proto neměla nikdy koleje vyjeté od náprav.