Strategickou infrastrukturu si musí stát umět prosadit. A tečka, říká Libor Lukáš

Strategickou infrastrukturu si musí stát umět prosadit. A tečka, říká Libor Lukáš
Foto: archiv DDK
Slovácko Zprávy 08 / 04 / 2024

Dobrá zpráva v těchto dnech dorazila z Prahy na Moravu. Stát je připravený vyčlenit až 780 milionů korun na výstavbu dálničního přivaděče D49 do Zlína. Jedná se o novou kapacitní silnici od Kostelce, kolem Kauflandu, Zálešné, nemocnice KNTB s napojením na stávající silnici I. třídy u Dopravního podniku Zlín Otrokovice.

„Předpokládám, že by se to časem mohlo obdobně podařit i s dálničním přivaděčem D55 v okolí Jarošova, Uherského Hradiště a Starého Města,“ naznačil Libor Lukáš, bývalý hejtman a předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, který dlouhodobě bojuje mimo jiné za dostavbu dálniční sítě ve Zlínském kraji a podílel se na přípravě materiálů pro vládu.

Zlínský kraj v těchto dnech obdržel z Prahy výbornou zprávu. Vláda totiž odsouhlasila finanční spoluúčast při výstavbě dálničního přivaděče D49-I/49 z Fryštáku do Zlína. O jak významný krok se podle vás jedná?

Jedná se o vynikající zprávu, protože ministerstvo dopravy navrhlo a vláda schválila, že 50 % nákladů na vybudování nového dálničního přivaděče D49 Zlín - sever, tedy od Dopravního podniku Zlín Otrokovice po křižovatku u Kostelce směrem na ZOO Lešná, který společně připravují Zlínský kraj a Statutární město Zlín, bude pokryto z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jedná se tak reálně o částku 780 mil Kč, což je obrovská pomoc státu ve prospěch územních rozpočtů města a kraje. Předpokládám, že by se to časem mohlo obdobně podařit i s dálničním přivaděčem D55 v okolí Jarošova a Starého Města. Jsou to všechno obrovské investice, na které rozpočty obcí a měst nestačí, které jsou však mimořádně důležité, abychom je zrealizovali co nejdříve, s ohledem na finišující výstavbu kapacitní dálniční sítě v regionu. Považuji za férové, že se všechny zainteresované strany, tedy stát, kraj a města, hodlají podílet na investičních nákladech nových dálničních přivaděčů, které významnou měrou zlepší dopravní situaci v okolí našich měst a obcí.

Výstavbu dálnic především v našem kraji dlouhé roky brzdí ekologičtí aktivisté. Máme to nejhorší za sebou, nebo stále hrozí, že námitky aktivistů zpomalí další výstavbu?

Bohužel tito aktivisté jsou tzv. „v pohodě“ mezi námi, nadužívají naše zákony, které umožňují opakovaně vstupovat do všech fází povolovacích řízení. Pro představu - jsme na 150. místě na světě, co se týká délky povolovacích procesů. Tedy jsme na úrovni Hondurasu či Pobřeží Slonoviny! Je to dáno tím, že ekologisté mohou neustále uplatňovat své „subjektivní“ a „individuální“ námitky u všech správních i soudních orgánů. Myslím si, že by stát měl mít v těchto případech silné slovo a měl by mít právo říct „už toho bylo dost, končíme“. Typickou ukázkou nemohoucnosti naší legislativy je výstavba dálnice D49, která se povolovala cca 13 let. Nyní je ve výstavbě a soud na konci minulého roku zrušil územní rozhodnutí na 22 stavebních objektů, které bezprostředně souvisejí s dokončením této dálnice, a současně také obchvatu města Zlína, a jeho zprovozněním. To zkrátka rozum nebere a vymyká se to normálnímu uvažování. Křeček polní má dnes větší sílu ochrany nežli homo sapiens.

Již dlouhou dobu se mluví o nějakém systémovém řešení, změně legislativy apod. Vidíte v tomto ohledu už světlo na konci tunelu?

Myslím si, že se to na úrovní státu řešit chce, ale jde to ztuha a pomalu. Navíc tyto aktivistické spolky mají docela slušnou odbornou erudici, využívají marketingové fígle a dostávají značný mediální prostor, protože „prý“ zastupují veřejnost. Není to pravda! Zastupuji pouze samy sebe, otravují život odborným týmům i občanům a prodražují investiční projekty nám všem. Mám na věc docela radikální názor. Tento styl práce bych „utnul“ a věci vrátil do normálu. Strategickou infrastrukturu si musí stát prosadit. A tečka.

Alespoň podle stavebního ruchu od Napajedel po Moravský Písek to vypadá, že dálnice D55 jede podle plánu. Je to skutečně tak, nebo i zde hrozí nějaké další problémy?

Myslím si, že naši stavaři stavět umí a výstavba dálnice D55 a D49 jde velmi dobře. Samozřejmě na stavbách je mnoho technických problémů, ale od toho jsou inženýři, technici a projektanti, kteří je musí řešit. Stále věřím tomu, že na konci roku 2024 otevřeme pro motoristy úsek dálnice D55 z Babic až do Bzence a D49 z Hulína směrem na Fryšták (Holešov). Každý technický problém má však fatální dopad na cenu díla a v tom je asi největší problém, aby se na cenových kolizích profesionálně dohodl investor se zhotovitelem. Baťa měl na to svou vlastní charakteristickou poučku v tom smyslu, že říkal: „Na konci každého lidského snažení musíme vidět čísla.“ Tak tomu je i v případě výstavby dopravní infrastruktury.

Až se otevřou alespoň první „slovácké“ části dálnice D55, uleví to podle vás přetížené dopravě v souměstí Kunovice - Uherské Hradiště - Staré Město? Nebo to bude chtít ještě další investice?

Určitě se jí uleví z hlediska tranzitní dopravy. Ale souměstí Uherské Hradiště - Kunovice - Staré Město má i silnou tzv. cílovou dopravu. To je doprava zboží, která míří do firem a z firem směrem do světa, lidé do práce, studenti do škol atd. Cílová doprava značně narůstá, a proto je potřebné uvažovat strategicky a myslet na vybudování nových připojovacích dopravních ramen, a to jak v Uherském Hradišti, tak i ve Starém Městě či Kunovicích. Bude vhodné v této souvislosti naplánovat a v reálném čase postavit nové mosty přes Moravu i Baťův kanál, připojit na obchvat I/55 v Uherském Hradišti ulici Průmyslovou, ale také v Kunovicích areál LETu, či napojit průmyslovou zónu Jaktáře na nový, kapacitní obchvat Uh. Hradiště s funkcí přivaděče dálnice D55. Ten by měl být trasován tzv. průpichem směrem od Jarošova, Uh. Hradiště a Starého Města s napojením na nový kruhový objezd u D55 ve Starém Městě.
Zkrátka řešme věci perspektivně s vidinou tohoto století.

autor: Karel Výborný

Tagy článku

TOPlist