Studenty strojírenství neláká, pomůže iniciativa firem a kraje?
Foto: ilustrační foto / Strojírenství v poslední době čelí nelehkým výzvám ohrožujících jeho budoucí prosperitu.
Střední školy a strojírenské firmy bijí na poplach. I když Zlínský kraj patří k regionům s bohatou průmyslovou tradicí, strojírenství v poslední době čelí nelehkým výzvám ohrožujícím jeho budoucí prosperitu. Jeho opětovný rozvoj má „nakopnout“ iniciativa Zachraňme strojírenství ve Zlínském kraji.
Jihovýchodní Moravu si většina lidí spojuje především s vínem, slivovicí a folklorem, ale Zlínský kraj dlouhodobě patří k nejprůmyslovějším regionům v zemi. Jenže místní strojírenské firmy, zaměstnávající téměř sto tisíc lidí, se už mnoho let potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Zájem o strojírenské obory přitom není ani mezi mladou generací. Počet studentů dramaticky klesá, podle dostupných statistik se oproti školnímu roku 2016/2017 propadl o neuvěřitelných 44 procent! „Tenkrát začalo strojírenství studovat 254 studentů, loni v září už ale pouze 142,“ potvrdil Rostislav Šmíd, ředitel Střední průmyslové školy a Obchodní akademie Uherský Brod, podle kterého je ještě horší situace v učebních oborech, kde je pokles 50 až 70 procent.
Trn z paty má strojírenství vytrhnout nová iniciativa, která sdružuje desítky středních škol a strojírenských firem v regionu. Jejím cílem je podpora odvětví a prosperity regionu. Hlavními garanty a realizátory iniciativy jsou Zlínský kraj, 12 středních odborných škol a 30 významných strojírenských firem. „Strojírenství patří k pilířům ekonomiky, v regionu má dlouhou tradici, ale dnes čelí velkým výzvám – především nedostatku kvalifikovaných pracovníků. S podobnými problémy se bohužel potýkají i další obory. I proto jsme spustili projekt kariérového poradenství, který pomáhá mladým lidem najít správnou cestu a podpoří regionální firmy napříč různými odvětvími,“ uvedl Radim Holiš, hejtman Zlínského kraje. Zástupci škol a firem se shodují, že je nezbytné investovat zejména do zatraktivnění strojírenství v očích široké veřejnosti, především pak žáků základních škol a jejich rodičů.
O nelehkou změnu jejich vnímání se iniciativa pokusí prostřednictvím aktivit a akcí v následujících třech letech, jako první startuje celoroční propagační kampaň „Strojařina Top Job“. „Vícekanálová komunikační kampaň osloví žáky osmých a devátých tříd základních škol, jejich rodiče a širší veřejnost skrze televizní spot, billboardovou reklamu, sociální sítě a také influencerskou spolupráci. Všechny aktivity diváky přivedou na informační web, který prezentuje současnou povahu práce v moderním strojírenském provozu a její hlavní benefity,“ prozradil Jan Dudek, jednatel dodavatele kampaně.