Svah dál tlačí na opěrné zdi. Zvlněná silnice hrozí utržením!

Svah dál tlačí na opěrné zdi. Zvlněná silnice hrozí utržením!
Foto: ara  /  Osamocený cyklista na zvlněné silnici je výjimkou, kvůli opravám na hlavní silnici I/50 je mezi Drslavicemi a Havřicemi rušno. Zvýšený provoz tak jen prohlubuje problémy.
Drslavice, Havřice Zprávy 30 / 09 / 2020

Na cestě mezi Drslavicemi a Havřicemi není znovu bezpečno.

Po výjezdu z Drslavic brzdí řidiče hned za první zatáčkou upozornění na asi 150 metrů dlouhý úsek plný nerovností a prasklin. Třebaže silnice číslo 050019 je rok po opravě, povolenou devadesátkou se tady jezdit nedoporučuje. Svah po levé straně je totiž v pohybu a vyloučen zatím není ani posun opěrných zdí, které tady udržují neklidnou stráň „na uzdě“ už od roku 2006. Náprava se sice chystá, ale podle všeho se uskuteční až v příštím roce.

Přesně takto začínal loni v září text DOBRÉHO DNE, který pod titulkem „Svah tlačí na opěrné zdi, silnice se zvlňuje. Co s tím?“ upozorňoval na postupnou destrukci poměrně vytížené silnice. Smutné je, že uplynul celý rok a vidina nápravy se znovu odsunuje. Zvlnění silnice je přitom stále větší a k rychlejší devastaci bude až do listopadu přispívat oprava hlavního tahu na Slovensko mezi Veletinami a Uherským Brodem. Řidiči ze silnice I/50 totiž sjíždějí na cestu k Hradčovicím a dál do Brodu pokračují přes Drslavice a poničenou vozovku.

Potíže na výjezdu z Drslavic přitom nejsou novinkou. První trable se objevily už v roce 2005, kdy se silnice vlivem geologicky nestabilního svahu zcela utrhla. „Tehdy se po zajištění geologického průzkumu vybudovaly „skryté“ opěrné zdi vysoké 1,5 metru, založené na mikropilotech dlouhých čtyři metry a s pětimetrovými kotvami. Tyto zdi jsou umístěné pod horní hranou svahu,“ vrátil se o patnáct let zpátky Bronislav Malý, šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK).

A jaká je situace dnes? Loni v červenci byl proveden inženýrsko-geologický průzkum, který doporučoval opakovaná měření pohybu opěrných zdí, a to v listopadu 2019, březnu 2020 a srpnu 2020. Všechny termíny padly po dohodě s geologem. "Vyhodnocení těchto měření bude k dispozici ještě v průběhu měsíce září. Na základě naměřených hodnot a doporučení geologa bude stanoven další postup v řešení stability silničního tělesa,“ vysvětluje Bronislav Malý s tím, že rekonstrukce začne pravděpodobně až za dva roky. „K opravě se může přistoupit až po vyhodnocení výsledků provedených měření, které budou podkladem pro návrh oprav a následného zpracování projektu. Pro stavbu bude nutné zajištění stavebního povolení. V návaznosti na tyto skutečnosti pak bude akce podle finančních možností zařazena do plánu oprav, případně investičních akcí. Možné zahájení stavby je tak nejdříve rok 2022,“ uvedl ředitel Malý.

Starosta Drslavic Rostislav Mihel přijal vyjádření vedení ŘSZK s rozpaky. „Rozumím složitosti technického řešení problému, ale je třeba si uvědomit, že se jedná o časovanou bombu, jakési čekání na neštěstí. Řešení záležitosti trvá příliš dlouho,“ je přesvědčen starosta. „V tomto kontextu žasnu nad tím, jak je možné, a to není věcí ŘSZK, že jen pár týdnů před zahájením rozsáhlých prací na obchvatu obce jsou mi předloženy návrhy objízdných tras, které počítají s průjezdem kamionové dopravy obcí, a tudíž i tímto havarijním úsekem. Toto museli navrhovat lidé bez znalosti situace od kancelářského stolu v logice "papír snese všechno"... Nebýt urgentní žádosti o změnu řešení objízdné trasy, už bychom možná byli svědky převráceného přetíženého kamionu i s návěsem ve srázu pod silnicí, o dopadu na život v obci ani nemluvě,“ poznamenal Rostislav Mihel.

autor: JAROSLAV CHUDARA

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace