Svah tlačí na opěrné zdi, silnice se zvlňuje. Co s tím?

Svah tlačí na opěrné zdi, silnice se zvlňuje. Co s tím?
Foto: ara  /  Silnice za Drslavicemi komplikuje řidičům život.
Drslavice Zprávy 25 / 09 / 2019

Na cestě mezi Drslavicemi a Havřicemi není znovu bezpečno. Po výjezdu z Drslavic brzdí řidiče hned za první zatáčkou upozornění na asi 150 metrů dlouhý úsek plný nerovností a prasklin. Třebaže silnice číslo 050019 je rok po opravě, povolenou devadesátkou se tady jezdit nedoporučuje. Svah po levé straně je totiž v pohybu a vyloučen zatím není ani posun opěrných zdí, které tady udržují neklidnou stráň „na uzdě“ už od roku 2006. Náprava se sice chystá, ale podle všeho se uskuteční až v příštím roce.
„V posledních letech se v úseku projevují poruchy na vozovce, které vznikají vlivem geologicky nestabilního svahu nad silnicí,“ vysvětluje příčiny problému Bronislav Malý, šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje. A dodává, že první potíže se objevily už v roce 2005, kdy se silnice utrhla. „Tehdy se po zajištění geologického průzkumu vybudovaly „skryté“ opěrné zdi vysoké 1,5 metru, založené na mikropilotech dlouhých čtyři metry a s pětimetrovými kotvami. Tyto zdi jsou umístěné pod horní hranou svahu,“ prozradil ředitel Malý.
V minulých dnech skončilo u svahu měření zátěže současných opěrných zdí. Co bude následovat? „Na základě vyhodnocení měření pak geotechnik stanoví další postup zajištění stability silnice. Předpokládá se provedení doplnění inženýrsko-geologického průzkumu. Ten by měl skončit letos říjnu. Následovat bude vznik projektové dokumentace včetně vyřízení povolení stavby,“ nastínil ředitel Bronislav Malý.
I když je úsek nebezpečný především v zimě, kdy nerovnosti zakrývá tající sníh nebo námraza, dopravní nehody nepřitahuje. „Třeba letos se tady nestala ani jedna havárie. Loni jsme zde zaznamenali jednu a předloni tři, avšak žádná z nich neměla souvislost s nerovnostmi silnice. Pokaždé se jednalo o střety s přebíhající zvěří,“ potvrdila Milena Šabatová, mluvčí hradišťské policie.
Starosta Drslavic Rostislav Mihel k tomu poznamenal, že snahou obce je, aby se úsekem jezdilo sníženou rychlostí nebo v omezeném režimu především v případě nehody na mezinárodní silnici I/50. „Pokud se stane vážná nehoda na hlavní silnici z Uherského Hradiště do Brodu, tak policie odklání dopravu na průtah Drslavicemi. To se nám nelíbí, protože zvýšená zátěž situaci na problémovém úseku zhoršuje. Ale často je to pro auta jediná možnost, jak pokračovat dál v cestě do Brodu,“ konstatoval starosta Mihel.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist