Točna za 8 milionů ničí autobusy!
Foto: sal / Autobusy musí stále jezdit na starou točnu. Na té nové to jaksi nejde...
Skandál otřásá Uherským Hradištěm! Nová autobusová točna se zastávkou u hřbitova v Mařaticích za 8 milionů korun je zpackaná, pro bezbariérové nízkopodlažní autobusy MHD zcela nepoužitelná! Hrozí, že si urvou podvozek… Radnice už kauzu řeší a nevylučuje uplatnění reklamace.
Točna nefunguje a neplní svůj účel. Je však otázkou, jestli je špatně vyprojektovaná, nebo bídně zrealizovaná… Na vině je každopádně špatný sklon sjezdu od zastávky na vozovku pro nízkopodlažní autobusy, tvrdí opoziční zastupitel Jan Zapletal. Jeho slova potvrdil i autobusový dopravce, který v Uherském Hradišti provozuje MHD. Když bezbariérový autobus sjíždí na vozovku, překonává svah ve špatném úhlu, takže dře spodkem o zem. Jezdit tam prostě nejde, riskovali bychom poškození autobusu. Na problém jsme narazili při testovací jízdě, reagoval Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu společnosti ČSAD Uherské Hradiště. Autobusy se tak stále otáčejí na staré točně před hřbitovem, která ještě letos ustoupí parkovišti a zastávce.
Každý autobus má jiné parametry, přesah vozidla i rozvor náprav. Obecným problémem u bezbariérových autobusů je, že nejsou dimenzovány na požadavky české státní normy, podle které byla stavba navrhována. Průjezdní zkouška nízkopodlažního autobusu prokázala, že při najetí předních kol dochází v úseku asi tři čtvrtě metru ke kontaktu s vozovkou, potvrdil Zdeněk Procházka, místostarosta Uherského Hradiště, podle kterého stavba odpovídá platným normám. A naše autobusy jsou homologovány k provozu v České republice, jinak by stály v garáži, opáčil Kallus.
Kdo je autorem kopance, radnice zjišťuje. Jednáme se zhotovitelem a projektantem díla. Jakmile zjistíme míru zavinění, uplatníme reklamaci. Aktuálně čekáme na jejich vyjádření, prohlásil Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště. O jakou částku půjde, zatím nedokáže určit. Ještě je brzy, záleží na rozsahu prací nutných k uvedení kolizního místa do optimálního stavu, podotkl Blaha. Stavaři se každopádně u hřbitova objeví až podle klimatických podmínek. Snad jsou smlouvy s projektantem a zhotovitelem stavby dobře právně ošetřené a město neponese náklady spojené s odstraněním fatálních nedostatků na vlastních bedrech. To by byla blamáž na entou, zdůraznil z tábora opozice Zapletal, podle kterého stavbu provází problémy a zdržení od samého začátku. Koalice také opomenula přeložku nadzemního vedení vysokého napětí do země, přitom stávající sloupy jsou v kolizi s plánovanou výstavbou parkoviště před hřbitovem, dodal Zapletal. O problému nic nevíme, protože neexistuje. Víc to nemá cenu komentovat, reagoval Jan Pášma, mluvčí uherskohradišťské radnice.