Tragédie v Lopeníku: Zatím bez obvinění

Tragédie v Lopeníku: Zatím bez obvinění
Foto: ilustr.
Lopeník Zprávy 08 / 01 / 2013

Celkem 190 tisíc korun vynesla jedna ze tří sbírek, kterou nadace Adra vyhlásila společně se starosty Uherskobrodska na pomoc rodinám obětí tragédie při automobilových závodech v Lopeníku.
„Do kasiček lidé přispěli částkou přes 20 tisíc korun, dalších 170 tisíc přišlo přímo na účet. Zástupci organizace ADRA Josef Koláček a Radomír Špinka se už sešli se starosty obcí, aby společně rozhodli o rozdělení výtěžku sbírky mezi zasažené rodiny. Finanční pomoc rodinám bude vyplacena v co nejkratším možném termínu,“ oznámila Martina Šmidtová, mluvčí Adry. „Sbírku jsme vyhlásili 13. listopadu 2012, tedy pouhé tři dny po tragédii na RallyShow Uherský Brod, kde zahynuly čtyři dívky a další dva lidé byli zraněni. Lidé mohli své dary vhazovat do kasiček na obecních či městských úřadech v regionu nebo zasílat přímo na sbírkový účet.“
Výtěžek není jediným, který pozůstalým pomůže. Peníze se od poloviny listopadu shromažďovaly také na účtu Autosport Klubu Rally Příbram. Tady se podle jeho člena Antonína Bergera nastřádalo zhruba 60 tisíc korun.
Tragédie z 10. listopadu, při níž vůz Mitsubishi Lancer bratrů Bartončíkových zabil čtyři dívky a další dva diváky zranil, se stále vyšetřuje. Případ má nyní na starosti krajská kriminálka ve Zlíně. Policisté případ vyšetřují jako usmrcení z nedbalosti s neznámým pachatelem. Ani jeden ze členů závodní posádky nebo z pořadatelů zatím nebyl obviněn.
Krajská policejní mluvčí Jana Macalíková už dřív řekla, že vyšetřování bude pravděpodobně velmi dlouhé. „Může trvat řádově týdny nebo měsíce,“ sdělila na začátku vyšetřování.
Policisté zatím vyslechli několik svědků, k dispozici mají také několik znaleckých posudků.
Svaz rally chystá vytvoření zvláštní skupiny odborníků. Tvořit ji budou přední aktivní závodníci, skupina bude mít ve výjimečných případech možnost podat Svazu rally návrh až na pozastavení licence jezdcům, kteří mohou být nebezpeční sobě i svému okolí.
V zápisu ze svazového jednání, který má DOBRÝ DEN k dispozici, je mimo jiné také zmínka o co největším omezení tratí rychlostních zkoušek v obcích a zpomalení rychlých „náletů“ do obytných částí retardéry. Pro všechny traťové komisaře se stanovuje povinnost upozorňovat na blížící se automobil pískáním. Pro sprinty se doporučuje organizovat za úplatu testovací úsek s omezeným počtem průjezdů pro možnost seřízení vozů před startem,“ uvádí dokument.
Svaz rally doporučuje pořadatelům také použití bezpečnostního vrtulníku.
Pavel Schovánek, jenž zápis vypracoval, sdělil, že pracovní skupina pro bezpečnost vypracuje do 10. ledna manuál obsahující jednotné osnovy pro tvorbu bezpečnostních plánů a jednotné značení, páskování a hrazení diváckých prostorů a zakázaných zón pro pořadatele soutěží. „Svaz rally pověřil bezpečnostní pracovní skupinu dořešením označení, tedy zahrazením východů a výjezdů z přilehlých nemovitostí přímo na trať rychlostních zkoušek. A doporučuje pořadatelům používat sledování vozů při seznamovacích jízdách systémem GPS,“ uvedl Schovánek. „Mimořádná pozornost jak ze strany Svazu rally, tak i bezpečnostní skupiny byla věnována zpomalení soutěžních vozidel před problémovými místy, tedy příjezdy do obydlených částí či dlouhými rovinami zakončenými horizonty v kombinaci se změnou směru.“

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace