Tůně? To byla jen zkušební jízda. Teď jsou na řadě Štěpnice a Východ
Foto: iDobryDen.cz
Osud Tůní a přilehlých ulic je nezvratný, radnice v Uherském Hradišti v nich spustí pilotní projekt rezidentního parkování. Kdy odstartuje, je zatím ve hvězdách. Úprava dopravního značení totiž nebude otázkou dnů, ale spíše týdnů, možná měsíců.
Rezidentní zónu podle radnice oživily stížnosti obyvatel. Pod okny jim totiž pravidelně parkují lidé jezdící do města za prací, kteří se vyhýbají placení parkovného. A kolikrát jim blokovali místa i fotbaloví fanoušci, vysvětlil Zdeněk Procházka, místostarosta Uherského Hradiště, které v lokalitě nechystá žádné stavební zásahy. Jen vodorovným a svislým dopravním značením zlegalizuje parkovací místa. Lidé mají aktuálně k dispozici jen 85 legálních parkovacích míst, všichni ostatní parkují v rozporu se zákonem. Po úpravě se dostaneme na číslo 143, uvedl Procházka, který však připustil, že kapacita asi nebude dostatečná. Sčítání totiž prokázalo, že v lokalitě průměrně parkuje 171 vozidel. V noci se však počet aut blíží ke dvěma stovkám. I proto lidé proti úpravě dopravního značení protestovali peticí, kterou podepsalo 202 lidí. Jenže marně. Rezidentní zóna v Tůních je pilotní projekt, kterým reagujeme na rostoucí počet aut a vývoj statické dopravy zejména v obytných lokalitách. Záměr má stejně jako cokoli jiného své příznivce i odpůrce. Až čas ale ukáže, do jaké míry je regulace statické dopravy v lokalitách s převládající bytovou zástavbou efektivní, reagoval Dušan Pavlíček z odboru správy majetku města.
Radní mezitím schválili ceník parkovného v rezidentní zóně. Lidé s trvalým pobytem v ulici Tůně, Dukelských hrdinů a Štefánikova zaplatí za vydání parkovací karty stovku ročně, kdo je v nájmu, má smůlu. Za stejnou kartu zaplatí 6 tisíc korun. Kdo má trvalý pobyt ve městě, přináší do městské pokladny nemalé peníze, ať už z daní nebo platbou za odpady. Jde tedy o benefit pro naše občany, nájemníci nám z daní nepřinesou ani korunu a odpady platí jinde, ale tvoří je tady, objasnil Procházka. Na krátkou dobu však v ulicích zaparkuje i řemeslník, mířící do některého z bytů třeba opravit koupelnu, nebo příbuzní, kteří jdou na návštěvu. Za parkování už ale zaplatí deset korun za hodinu, zdůraznil místostarosta, který očekává, že takové podmínky přespolní od parkování odradí. Zvlášť když o kousek dál je velké neplacené parkoviště na Zeleném náměstí a parkovat je možné i u kina Hvězda, kde je možná stát za dvacet korun celý den.
Jelikož je třeba nejdříve zajistit vodorovné a svislé dopravní značení, s vydáváním parkovacích karet na konkrétní jméno a RZ vozidla město počítá na přelomu léta a podzimu.
Když se pilotní projekt osvědčí, rezidentní zóny se objeví i v dalších částech města. Obrovské problémy s parkováním třeba mají největší sídliště Štěpnice a Východ.