Turbolet čeká nový vzlet. Na Silvestra?

Turbolet čeká nový vzlet. Na Silvestra?
Foto: sal
Kunovice Zprávy 23 / 04 / 2014

Píše se středa 16. dubna roku 1969. Z kunovického letiště vzlétá prototyp dopravního a transportního letounu L 410, výrobní číslo 001... I když od jeho „narození“ uplynulo už 45 let, ve své třídě na trhu stále jen těžko hledá konkurenci. Společnost Aircraft Industries (AI) navíc do konce roku představí zbrusu nový modernizovaný model L 410 NG!
„I když je pětačtyřicet let dlouhá doba nejen v životě člověka, ale i v technice, L 410 je stále na výrobní lince a dokonce má před sebou ještě lepší budoucnost,“ těší Miroslava Pešáka, hlavního konstruktéra AI.
Letecká společnost se už totiž blíží do cílové rovinky čtyřletého závodu modernizace L 410, jejímž základem jsou loni certifikované nové motory a vrtule. „I kdybychom dostali inovovaný letoun do vzduchu na Silvestra, věřím, že to zvládneme. Zrovna dnes jsme odzkoušeli sestavení nového křídla a před dokončením je výroba ocasních ploch. A už vyrábíme vybavení, kryty, kapotu a instalujeme části letadlových systémů do draku trupu,“ prozradila Ilona Plšková, generální ředitelka AI. Inovace, na které se podílí 13 českých výrobců, výzkumných ústavů a vysoké školy, obnáší i kompletní digitalizaci palubní desky, na které analagové budíky vystřídají tři čtyři displeje. L 410 se dočká i nového interiéru, kompozitových dveří, které sníží hmotnost letadla a složitost výroby, ale také varovného systému proti srážce s jiným letounem nebo terénem a nouzové radiostanice.
V továrně loni „ožilo“ 13 strojů, z hangáru jich však k zákazníkům vyletělo rovných 20. Rozdíl představuje neprodanou produkci z roku 2012. Sedmnáct jich zamířilo do Ruska, ostatní na Slovensko, do Alžíru a Francouzské Guyany.
A letos si továrna klade ještě vyšší cíle, počítá s výrobou 16 letadel. „Určitě to nebude snadný oříšek, protože v regionu není dostatek kvalifikovaných lidí. A navíc výroba letadel je nesmírně náročná, rutinní, vyžaduje přesnost a dodržování technologické kázně. Nové zaměstnance tak učíme de facto za plné výroby,“ posteskla si Plšková. I přesto společnost počítá s přijetím 75 lidí.
Ještě do konce dubna odletí historicky první L 410 do Nepálu. Její výrobní číslo je 2917. „Certifikát nepálského leteckého úřadu CAAN jsme získali po náročných letových zkouškách na tamních krátkých letištích ve vysokých nadmořských výškách. Extrémem bylo přistání a start na Tenzing-Hillary v Lukle, kde má přistávací dráha 500 metrů a končí ve skále. Na přistání tak máte jen jeden pokus,“ poukázal na jednu z hlavních předností letounu Karel Minařík,  ředitel technického úseku AI.
Továrnu vlastní ruský průmyslový holding UGMK, jehož zásluhou se L 410 opět otevřely dokořán brány ruského trhu, které se po sametové revoluci rázně zabouchly. I když AI dnes vlastní bezpečnostní certifikace zemí ze všech světových stran, včetně USA, nejvíce letounů expeduje do Ruska.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace