U Osvětiman chybí pěší pruh a zpomalovací ostrůvek

U Osvětiman chybí pěší pruh a zpomalovací ostrůvek
Foto: sal
Osvětimany Zprávy 20 / 07 / 2010

Havarijní most a nebezpečná zatáčka u Osvětiman konečně zmizí z mapy. Jenže rozjíždějící se výstavba nového mostu a plánované narovnání vozovky od Medlovic vzbuzuje u starostů smíšené pocity. Jelikož Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) nereagovalo na snahu o zachování pruhu pro pěší, obávají se o bezpečnost chodců, kteří chodí po krajnici.
„Most už přesluhuje, rostoucí hustota dopravy jej změnila v havarijní. Z jedné strany už dokonce klenbu z bezpečnostních důvodů více než rok podepírá provizorní konstrukce. S výstavbou nového tudíž nelze nesouhlasit. Jenže to má háček,“ říká Josef Bartoněk, starosta Osvětiman. Jaký háček? Pruh pro chodce, s nímž projekt nového mostu nepočítá, byť Bartoněk s medlovickou kolegyní Miroslavou Náplavovou o jeho zachování maximálně usilovali. ŘSZK však jejich snahu pohřbilo. „Že prý to na silnicích druhé třídy není běžný postup. Jestli chceme, ať si pruh vybudujeme na vlastní náklady,“ kroutí hlavou Bartoněk. Po silnici přitom denně chodí i školáci a ve večerních hodinách návštěvníci kina v Osvětimanech, nebo diskotéky v Medlovicích. „Všichni se ocitnou v permanentním ohrožení,“ shodují se starostové.
Silničáři však používají jiné argumenty. Požadovaný chodník v prostoru za svodidly by měl za následek rozšíření silničního násypu a s tím související navýšení záborů pozemků, které jsou ve vlastnictví soukromých osob. „A taky pozemku ve vlastnictví Pozemkového fondu, jehož odkup už nebyl možný, neboť se nabídl k prodeji boršickému zemědělskému družstvu. Mezi obcemi navíc neexistuje chodník, na který by požadovaný pěší pruh navázal,“ uvedl Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí ŘSZK. Bezpečnost silničního provozu by podle něj byla ohrožena nepředvídatelným vstupem chodců zpět do vozovky. „Otázka bezpečnosti chodců se netýká jen nového mostu, ale celého úseku mezi obcemi, což by jejich představitelé měli řešit samostatnou stavbou komunikace pro pěší,“ doporučuje Cekota.
Jenže starostové prý dokonce přišli i s řešením, které nebylo nijak nákladné. „Jen jsme chtěli zachovat část konstrukce stávajícího mostu pro pěší, ale marně,“ posteskl si Bartoněk.
Další problém souvisí s narovnáním silnice. „Obávám se, že nová silnice bude řidiče od Medlovic svádět k rychlejší jízdě a začnou brzdit až u křižovatky na náves. Už dnes běžně vjíždí do obce sedmdesátkou... Jestli se nic nezmění, můžeme se dočkat tragických nehod jako u Bánova,“ tvrdí Bartoněk, který se ještě pokusí prosadit zpomalovací ostrůvek, podobný tomu u Bílovic. „Žádný požadavek na zpomalovací ostrůvek nebyl při jednáních vznesen. Stavba navíc nezasahuje do průjezdního úseku obce,“ podotkl Cekota.
Nový most a narovnání silnice si vyžádá 8,4 milionu korun, stavební práce skončí v srpnu.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace