Učí se dálkově z Chicaga

Učí se dálkově z Chicaga
Březová Zprávy 09 / 10 / 2008

Unikátní projekt základní školy v Březové využívají i české děti v USA

O možnosti vzdělávat své děti doma už jistě řada rodičů slyšela. Některým z nich mnohdy ani nic jiného nezbývá. Jedná se především o ty rodiče, kteří jsou nuceni se svými dětmi často cestovat. Problém nastává tehdy, když má dítko absolvovat na základní škole druhý stupeň. Tato varianta totiž donedávna nebyla možná. Možnost individuálního vzdělávání na druhém stupni se pokusně ověřuje teprve druhým rokem a Základní škola v Březové se stala součástí tohoto projektu. S pěti školami v Čechách je jedinou na Moravě.
„Do takového pokusu by se nedalo zapojit jen tak ze dne na den. Nám se podařilo několikaletou prací rozvinout vyukové metody takovým způsobem, že to umožnilo se bez obav do tohoto projektu zapojit,“ řekl ředitel školy Ludvík Zimčík, pro něhož je žák především klient, pro kterého se musí vytvořit lákavá nabídka, která ho a jeho rodiče nenechá přemýšlet o možnosti navštěvovat jinou školu. V době, kdy Zimčík na Březové začínal, byla škola jen malotřídkou bojující i s hrozbou uzavření.
„Museli jsme začít učit tak, aby nám děti neodcházely do větších škol ve Strání či Bánově, a zároveň jsme začali nabízet on-line vzdělávání na prvním, a teď už i na druhém stupni,“ sdělil Zimčík. V současné době se „dálkově“ na březovské škole učí i tři děti z Chicaga. Současný projekt navázal na aktivity, které na Březové probíhaly doposud. „Ve všech třídách máme dataprojektory, ke kterým mají učitelé notebooky. Veškeré výukové materiály, testy, nahrávky hodin či výkonu žáků jsou umístěny na webu a kdykoli k dispozici,“ představil Zimčík přednosti březovské školy.
Škola je známá i tím, že zavedla výuku dvou jazyků, a to i v odborných hodinách. Například učitelé v matematice občas promluví anglicky či představují učební látku v tomto jazyce.
„Hlavním krédem je naučit děti se učit a vsadili jsme také na co nejširší práci s výpočetní technikou,“ potvrzuje Zimčík sázku na informační technologie. Už ti nejmenší mají část vyuky na počítačích. Prvňáčci si také zvykají na světla kamer, když je jejich čtení nahráváno pro potřeby dalšího srovnání. Je toho mnoho, co dělají na Březové jinak, a jak říká ředitel, nemusí to být zas tak složité. „Všechny programy a systémy jsme si dělali sami. Vše, co používáme, se dá pořídit za pár stovek a s trochou nadšení. Je na čase vrátit tady tomu regionu, co mu bere jeho okrajová poloha,“ uvedl Zimčík. Kuriózní je i to, jakým způsobem byla březovská škola do projektu zařazená. „Napsal jsem dopis panu ministrovi, že v jednom rozhovoru říkal, jak dobrou školu pozná za pár vteřin a že je málo škol, které by ve výuce aktivně používaly nejnovější technologie,“ vzpomněl Zimčík na nenápadný začátek. „Dál jsem napsal, že my jsme škola, která tyto principy uplatňuje, a pokud opravdu podporuje tyto trendy, ať nás zařadí do toho pokusu. Myslel jsem si, že ten dopis vyšumí a k ministrovi se ani nedostane,“ Ale světe, se div se, po pár telefonátech a po ověřování z řad ministerských úředníků přišla 15. září na Březovou dobrá zpráva. Jako jediná škola na Moravě má za úkol zjistit, zda je možné získat základní vzdělání druhého stupně individuálním přístupem a za pomoci využití informačních systémů.

autor: LUKÁŠ FABIÁN
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace