Unikát z Kunovic. Ze školní dílny vyletí dřevěný kluzák z roku 1938!
Foto: ilustr. web
Příběh poválečné knihy Kluci v povětří ožívá. Tři studenti kunovické Střední školy letecké si plní klukovský sen v dílně na internátu ve Starém Městě, kde ve volném čase staví repliku celodřevěného německého kluzáku SG-38 Schulgleiter z roku 1938. A pozor, nekonstruují model, ale letu schopný stroj.
Jelikož bydlíme na internátu, přemýšleli jsme, jak po škole naplnit volný čas. Nechtěli jsme jako spousta vrstevníků sedět u počítače, televize nebo v hospodě, svěřil se Adam Mašík, student čtvrtého ročníku a jeden z konstruktérů, který společně s Dušanem Vránou a Jiřím Malíkem začínal se stavbou modelů letadel. Jenže s jídlem roste chuť, a tak přemýšleli, co dál.
Když narazili na poválečnou knihu Kluci v povětří, byl nápad na světě. Román Oty Kramáře z roku 1947 vypráví o partě studentů gymnázia, kteří se učí létat v aeroklubu na kluzácích Komár, což je česká obdoba německého letounu SG-38 Schulgleiter. Příběh nás inspiroval k myšlence postavit si stejné letadlo. I když nám málokdo věřil a mnozí nás i odrazovali, jen nám dodali kuráže. I proto je hlavním cílem projektu dokázat, že jsme schopni letuschopný kluzák postavit, říká Mašík. Letoun dlouhý přes šest metrů s rozpětím křídel 10,4 metru dosahoval minimální rychlosti kolem 40 kilometrů v hodině. Pilot seděl na sedačce v otevřeném prostoru. I když se jich vyrobilo zhruba deset tisíc kusů, v muzeích se zachovalo jen pár.
Do stavby jeho repliky se studenti pustili koncem roku 2013, kdy sehnali letecké dřevo specifických vlastností. V ruce přitom mají originální dokumentaci, manuály i stavební knihy kluzáku z Německa. Stavbu jsme v první fázi financovali z vlastních prostředků, později jsme dostali nějaké peníze od školy, která nám zapůjčila i část nářadí do dílny. Ale je to stále málo, rozpočet je zhruba osmdesát tisíc korun, prozradil Mašík. A proto hledají sponzory, s jejichž pomocí stavbu repliky ultralehkého kluzáku dokončí.
Aktuálně jsou hotové ocasní plochy, křídla a část trupu. Zbývá dokončit nejsložitější přední část trupu a sehnat kování pro spojení jednotlivých dílů. Průběh stavby dozoruje technik z Letecké amatérské asociace, se kterým vše průběžně konzultujeme, aby stroj odpovídal předpisům pro schválení do provozu leteckými úřady, zdůraznil Mašík.
Když se studentům dílo podaří, půjde o druhý kluzák SG-38 Schulgleiter v republice. Ve vzduchu se pak objeví v příštím roce. Zájemci o finanční podporu projektu mají šanci na www.startovac.cz/projekty/schulgleiter