„Usteleme si tam, kam dojedeme“

„Usteleme si tam, kam dojedeme“
Foto: archiv  /  Za měsíc vyrážíme - Honza Galla (vlevo) pojede se svým kamarádem Karlem Šebelou závod solárních tříkolech The Sun Trip. Start je za měsíc ve francouzském Chambéry, cíl kazachstánské Astaně.
Uherské Hradiště, Zlechov Zprávy 17 / 05 / 2013

Už pouze měsíc zbývá do startu závodu solárních tříkolek The Sun Trip z francouzského Chámbery do Astany, hlavního města Kazachstánu, kterého se zúčastní i česká posádka Honza Galla, Karel Šebela. „Je to výzva,“ shodují se dobrodruzi, které čeká zhruba čtyřicetidenní šlapání. Před sebou mají zhruba 7 300 kilometrů, denně tak v přepočtu ujedou 180 kilometrů s plnou polní...
Jelikož jde o expediční závod, jezdci musí zapomenout na doprovodná vozidla i jakoukoliv jinou podporu. Jsou vyloženě odkázáni sami na sebe. Ostatně ani neexistuje přesná trať, jen start, cíl a jeden kontrolní bod, kterým je ruské město Soči, dějiště zimních olympijských her 2014. „Vybrali jsme si severní variantu, pojedeme přes Itálii, Slovinsko, Maďarsko, Rumunsko, Moldávii, Ukrajinu a Rusko. Trasa je méně kopcovitá než jižní cesta přes Turecko, navíc mnohé úseky znám, což výrazně sníží časovou náročnost při hledání správných cest a taky noclehů,“ prozradil Honza Galla z Uherského Hradiště, který má na kontě řadu expedic, namátkou do Skotska, Rumunska, Gibraltaru nebo na čínskou sedmitisícovku Muztagh Ata. Jeho závodním parťákem bude Karel Šebela ze Zlechova, před dvěma lety spolu jeli evropskou cykloexpedici Solar Tour. „Když jsme se o závodě z Francie do Kazachstánu dověděli, měli jsme jasno. Nová výzva nás vyloženě dostala. Čeká nás další dobrodružství, ale zároveň budeme propagovat možnost využití sluneční energie k dopravě,“ dodává Galla.
I když je čeká strastiplná pouť, obavy nemají. Všechny země, kterými projedou, jsou civilizované, nehrozí jim žádné nemoci ani střet s militantními skupinami. „Spíš očekávám problémy s byrokracií na hranicích, aby třeba nepovažovali tříkolku za motorku a nechtěli papíry, které nemáme. Výhodou ale je, že jedeme na východ, kde je možné některé věci vyřešit drobným úplatkem,“ usmívá se dvaatřicetiletý cyklista. „A spát budeme ve stanu nebo pod širým nebem, zkrátka si usteleme tam, kam dojedeme,“ doplnil.
Solární tříkolka je poháněna lidskou silou, ale i elektromotorem. Baterii nabíjí solární panely, které závodníci vezou s sebou. „Šlapat se musí pořádně, ale díky elektromotoru ujedeme místo sto kilometrů denně třeba i dvě stě padesát,“ vysvětlil Galla, který má stroj pěkně pod dohledem. Pracuje totiž pro uherskobrodskou firmu, která se výrobou tříkolek a lehokol zabývá. „Dovolená nebyl až takový problém, horší bylo dostat propustku doma. Mám totiž osmiměsíční dcerku... A tak to nejhorší přijde po cestě, holky mi budou strašně chybět,“ říká. O sedm let starší Šebela to měl o kapánek jednodušší, je podnikatel a děti už má větší. „Bez sponzorů bychom nikam nejeli, náklady na celý podnik přesahují půl milionu,“ podotkl Galla.
Třebaže na vítěze závodu v Astaně žádná odměna nečeká, česká posádka touží na břeh řeky Išim dojet jako první. „Uvidíme, snad zúročíme naše zkušenosti ze Solar Tour,“ přejí si.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace