V Brodě se zastanou spotřebitelů

V Brodě se zastanou spotřebitelů
Uherský Brod Zprávy 23 / 04 / 2010

V Uh. Brodě se usídlila kontaktní kancelář Sdružení pro ochranu spotřebitele. Lidé se na ni mohou obracet se svými potížemi ve vztahu k obchodníkům. A taky se obrací. Na nedostatek práce si vedoucí poradny Julius Kunčar rozhodně stěžovat nemůže.
„Každý den řeším až kolem deseti dotazů. Nejčastěji lidí zajímá průběh reklamace či volají, když mají pocit, že se je snaží obchodník podvést,“ prozradil  Kunčar.
Podle něj se dotazy často opakují, takže rady už má v hlavě. Na složitější případy je možné využít právní infolinku sdružení.
„Tato linka je sice placená, ale za pár desetikorun získá člověk fundované rady specializovaných právníků,“ poodhalil Kunčar. Vedoucí sdružení však nesedí jen u telefonu, ale čas od času vyráží i do terénu. „Někdy mi lidé volají přímo z obchodu a dávají mi prodavače k mobilu. Když jim povím, jak zní zákon, většinou se nechají přesvědčit,“ vypráví Kunčar. Jaké jsou tedy nejčastější nedostatky prodejců ve vztahu k zákazníkům? Podle Kunčara často obchodníci nechtějí přijmout reklamaci a tváří se, že můžou rozhodnout o její oprávněnosti. Obchodník jako zprostředkovatel je však podle zákona povinen zboží převzít a k posouzení poslat výrobci. To se však mnohým z nich nechce. Často proto, že dodavatel už ani neexistuje.
„Nebezpeční jsou krátkodobí podnikatelé, já jim říkám dobrodruzi. Ti vám naslibují všechno možné, ale dopředu už vědí, že to nesplní,“ říká Kunčar a přidává příklady. Může se to stát například u výměny oken či střechy.
„Takový dobrodruh naslibuje prodlouženou záruku, bezplatný servis a podobně. Za rok za dva se však po něm slehne zem. Radou je prověřovat si firmy a ptát se na reference. Jednoduše neskočit na krásně znějící cenu či podmínky,“ upozorňuje vedoucí poradny. Další záludností je často záruční doba. Zajímavou fintu mohou používat obchodníci v případě prodloužené záruky.
„Když vám totiž prodlouží záruku, tak pak po vás také mohou chtít nadstandardní postup. Například původní obal, ten normálně být nemusí,“ uvedl Kunčar. Originální obal však nebývá největší problém. Mnohé firmičky zaměřené na rychlý zisk si vymýšlejí mnohem hůře splnitelné podmínky.
Častý dotaz zní také na označení cen.
„Mnohdy se stává, že u pokladny vám naúčtují jinou cenu, než byla u zboží. Podle zákona jsou povinni zboží účtovat za cenu, která byla u regálu. Lidé však o svém právu nevědí, a tak to většinou končí tím, že si zboží buď vezmou i za vyšší cenu nebo ho v obchodě nechají,“ vysvětlil další zádrhel Kunčar. Oblíbeným trikem jsou takzvané falešné slevy.
„Jeden známý si chtěl koupit lyže. V prosinci stály osm tisíc, tak chtěl počkat na jarní výprodej. Jaké bylo jeho překvapení, když ony lyže byly v březnovém výprodeji opět za osm tisíc, tentokrát však podle štítku zlevněné ze dvanácti,“ sype Kunčar z rukávu další příhody. Největší pozor je však potřeba si dát na internetový prodej. Například na Slovensku je lhůta na vrácení zboží z internetového obchodu o týden kratší než u nás.
„Dělám i přednášky pro různé organizace a překvapilo mě, že studenti Univerzity třetího věku opravdu v hojném počtu využívají internetový prodej,“ uvedl Kunčar. Jenže právě senioři jsou náchylní podlehnout různým podvodům i v reálu. Internet je tak pro ně ještě nebezpečnější zónou.
Při reklamacích dokáže sdružení pomoci asi nejvíce. Funguje totiž i jako zprostředkovatel mimosoudní dohody. Pokud vám výrobce reklamaci neuzná, nezbývá totiž než ho dát k soudu. Což je u nás běh na dlouhou trať. Mimosoudní dohoda je tak možnost, jak mohou obě znesvářené strany ušetřit čas i peníze.
„Ze zkušeností mohu říct, že na mimosoudní dohodu přistupuje třetina obchodníků. Jsou to ovšem většinou ty solidní, dlouho fungující firmy. Dobrodruzi se nechají klidně zažalovat, respektive spoléhají, že kvůli pár stovkám či tisícovkám to nikdo neudělá,“ upozornil Kunčar. Sdružení pro ochranu spotřebitele v Uh. Brodě funguje pod záštitou Českého svazu ochránců přírody. Ti letos plánují otevřít i poradnu k vládní akci Zelená úsporám.
„To jsem ani netušila, že je v Brodě možné nechat si takto poradit. Určitě už jsem byla v obchodech několikrát rozčílená, ale když člověk neví, jak přesně zákon zní, můžou mu nabulíkovat cokoli. Poradnu ve městě proto určitě vítám,“ uvedla paní Jiřina Hládková. Poradnu Sdružení pro ochranu spotřebitele naleznete v Uh. Brodě na Větrné ulici. Ve stejném areálu, kde sídlí i sběrný dvůr.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace