V Hradišti na Nový rok odzvonilo reklamnímu smogu
Foto: iDobryDen.cz
Až stovky reklamních áček, polepů na sloupech veřejného osvětlení a desítky takzvaných horizontů zmizely z historického centra Uherského Hradiště. Radnice totiž vyhlásila boj reklamnímu smogu, který už nehorázně hyzdil ulice. A samozřejmě také komplikoval život tělesně postiženým.
Reklamy v ulicích už bylo opravdu přespříliš. Památková zóna není plakátovací plocha, má navozovat reprezentativní, důstojnou a příjemnou atmosféru. Ale to v Uherském Hradišti bohužel neplatí, prohlásil Aleš Holý, městský architekt, podle kterého reklamní smog už dávno opustil výlohy budov a zahltil ulice. V Havlíčkově ulici jsme třeba v letní špičce napočítali osmnáct reklamních áček, mezi kterými lidé doslova kličkovali, kroutí hlavou Holý.
Jelikož žádná legislativa reklamu v ulicích nereguluje, radnice vytáhla z rukávu vlastní nařízení, kterým vyčistila památkovou zónu, její ochranné pásmo a tři hlavní příjezdové cesty do města - Velehradskou třídu, Maršála Malinovského a ulici Sokolovskou. I když chápeme podnikatele, že je musí zákazník vidět, trváme na tom, že méně je více. Reklamy na fasádách, výlohách, stojanech se totiž dublují…, tvrdí Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště.
Z historického jádra tak do konce roku zmizela áčka, reklamy na sloupech veřejného osvětlení, plachty z plotů a zábradlí, letáky či katalogy na parapetech, ale i takzvané reklamní horizonty. Reklama už zaplavila i elektroměrné skříňky, uzávěry plynu a další technická zařízení, která lidé využívají jako bezplatné výlepové plochy. S tím vším zamete nové nařízení, zdůraznil Holý.
Od 1. ledna se už nad ulicemi nesmí objevit ani žádné závěsné plachty. Smůlu mají i Slavnosti vína a Letní filmová škola. Jestli má něco fungovat, město musí jít příkladem. A proto jsme dvě největší akce ve městě zbavili původně plánované výjimky, převěsy už využijeme výhradně na vánoční výzdobu, uvedl Blaha.
Vyčištění veřejného prostranství od reklamy připraví město o jistý příjem, rozpočet přijde zhruba o 140 tisíc korun na záboru veřejného prostranství a odhadem minimálně čtvrt milionu za oficiální reklamy na sloupech veřejného osvětlení. O kontrolu nařízení se postará městská policie. Hříšník se vystavuje hrozbě pokuty až dva miliony korun, které však nafouknou státní rozpočet, nikoliv městskou pokladnu, vzkázal podnikatelské obci starosta města.