V Hradišti na Nový rok odzvonilo reklamnímu smogu

V Hradišti na Nový rok odzvonilo reklamnímu smogu
Foto: iDobryDen.cz
Uherské Hradiště Zprávy 04 / 01 / 2018

Až stovky reklamních „áček“, polepů na sloupech veřejného osvětlení a desítky takzvaných horizontů zmizely z historického centra Uherského Hradiště. Radnice totiž vyhlásila boj „reklamnímu smogu“, který už nehorázně hyzdil ulice. A samozřejmě také komplikoval život tělesně postiženým.
„Reklamy v ulicích už bylo opravdu přespříliš. Památková zóna není plakátovací plocha, má navozovat reprezentativní, důstojnou a příjemnou atmosféru. Ale to v Uherském Hradišti bohužel neplatí,“ prohlásil Aleš Holý, městský architekt, podle kterého reklamní smog už dávno opustil výlohy budov a zahltil ulice. „V Havlíčkově ulici jsme třeba v letní špičce napočítali osmnáct reklamních áček, mezi kterými lidé doslova kličkovali,“ kroutí hlavou Holý.
Jelikož žádná legislativa reklamu v ulicích nereguluje, radnice vytáhla z rukávu vlastní nařízení, kterým „vyčistila“ památkovou zónu, její ochranné pásmo a tři hlavní příjezdové cesty do města - Velehradskou třídu, Maršála Malinovského a ulici Sokolovskou. „I když chápeme podnikatele, že je musí zákazník vidět, trváme na tom, že méně je více. Reklamy na fasádách, výlohách, stojanech se totiž dublují…,“ tvrdí Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště.
Z historického jádra tak do konce roku zmizela „áčka“, reklamy na sloupech veřejného osvětlení, plachty z plotů a zábradlí, letáky či katalogy na parapetech, ale i takzvané reklamní horizonty. „Reklama už zaplavila i elektroměrné skříňky, uzávěry plynu a další technická zařízení, která lidé využívají jako bezplatné výlepové plochy. S tím vším zamete nové nařízení,“ zdůraznil Holý.
Od 1. ledna se už nad ulicemi nesmí objevit ani žádné závěsné plachty. Smůlu mají i Slavnosti vína a Letní filmová škola. „Jestli má něco fungovat, město musí jít příkladem. A proto jsme dvě největší akce ve městě zbavili původně plánované výjimky, převěsy už využijeme výhradně na vánoční výzdobu,“ uvedl Blaha.
Vyčištění veřejného prostranství od reklamy připraví město o jistý příjem, rozpočet přijde zhruba o 140 tisíc korun na záboru veřejného prostranství a odhadem minimálně čtvrt milionu za oficiální reklamy na sloupech veřejného osvětlení. „O kontrolu nařízení se postará městská policie. Hříšník se vystavuje hrozbě pokuty až dva miliony korun, které však nafouknou státní rozpočet, nikoliv městskou pokladnu,“ vzkázal podnikatelské obci starosta města.

autor: PETR ČECH
TOPlist