V Kunovicích „přistála“ stíhačka MiG-23, zamíří do muzea

V Kunovicích „přistála“ stíhačka MiG-23, zamíří do muzea
Foto: Martin Hrabec  /  Nadzvuková stíhačka MiG-23 MF se stane novým exponátem Leteckého muzea v Kunovicích.
Kunovice Zprávy 06 / 12 / 2021

Letecké muzeum v Kunovicích hlásí další přírůstek, v expozici už brzy „přistane“ nadzvuková stíhačka s měnitelnou geometrií křídel MiG-23 MF (Flogger B). O její pozemní transport z pražských Malešic do Kunovic se sice muzejníci postarali už v sobotu, ale ještě letounu musí vrátit křídla a další demontované části.

„Třiadvacítku s trupovým číslem 7184 jsme získali od státního podniku LOM Praha, s nímž jsme nedávno podepsali smlouvu o výpůjčce,“ informoval Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích.

Demontáž stíhačky muzejníci zvládli ve velmi krátkém čase. „Jelikož nám přepravce v rámci partnerství poskytl techniku, která zvládne přepravit trup v celku, do letadla jsme tolik nezasahovali, nebyla nutná demontáž na menší celky. Hodně nám to pomohlo,“ vysvětlil Hrabec. O křídla letoun přišel až těsně před nakládkou, muzejníci je předtím jen uvolnili. „Letecký konvoj trasu dlouhou 285 kilometrů zvládl za necelých pět hodin, kolem šesté hodiny jsme byli v Kunovicích,“ prozradil Burkhard Jung, ředitel transportní společnosti.

MiG-23 MF je prvním letounem v Kunovicích z takzvané třetí generace stíhacích letounů a zároveň prvním s měnitelnou geometrií křídla. Stroj s číslem 7184 byl posledním MiGem 23 verze MF dodaným do Československa, přiletěl ze Sovětského svazu 3. prosince 1979. Sloužil na letištích v Bechyni, Českých Budějovicích a v Žatci v rámci 1. a 11. stíhacího leteckého pluku, které patřily k jednotkám protivzdušné obrany státu. Do „důchodu“ zamířil koncem června 1994, v majetku LOM Praha je od roku 1996. „Jde o důležitý typ letounu ve výzbroji někdejšího československého letectva, nástupce známějšího MiGu 21. Oba typy se ale nakonec vyráběly souběžně a v českém letectvu byly dokonce poslední MiGy 21 vyřazeny později než jejich „nástupci“. Důvodem byla náročná údržba a nižší spolehlivost konstrukčně složité třiadvacítky,“ prozradil Hrabec s tím, že vypůjčený letoun je prvním reprezentantem žatecké letecké základny u Olšavy.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace