V Leteckém muzeu „přistane“ další MiG

V Leteckém muzeu „přistane“ další MiG
Foto: Letecké muzeum Kunovice  /  Martin Hrabec (vlevo) a Jiří Protiva podepsali smlouvu o výpůjčce stíhacího letounu MiG-23 MF.
Kunovice Zprávy 22 / 10 / 2021

Strojový park Leteckého muzea v Kunovicích rozšíří další unikátní kousek. Už brzy na expoziční ranveji přistane sovětský stíhací letoun MiG-23 MF, který na výpůjčku „přiletí“ ze státního podniku LOM Praha. Návštěvníci si bývalého člena žateckého stíhacího leteckého pluku prohlédnou na jaře.

MiG-23 MF trupového čísla 7184 si připíše hned dvě nej. Stane se prvním exponátem z takzvané třetí generace stíhacích letounů a zároveň prvním s měnitelnou geometrií křída. „Muzeum získává opravdu významný přírůstek do sbírky. Jeho prostřednictvím návštěvníkům představíme nejen zásadní leteckou technologii, ale i důležitý typ letounu ve výzbroji někdejšího československého letectva. Sloužil u 11. stíhacího leteckéoh pluku v Žatci, odkud rovněž zatím žádné letadlo nemáme,“ informoval Martin Hrabec, ředitel kunovického muzea.

Letoun MiG-23 vznikl na přelomu 60. a 70. let jako nástupce známějšího MiGu 21. „Třiadvacítka“ však byla oproti němu schopna radarem zaměřit i cíle proti pozadí země, případně za hranicí viditelnosti. Oba typy se ale nakonec vyráběly souběžně a třeba v českém letectvu byly poslední MiGy 21 vyřazeny dokonce později než jejich „nástupci“. „Důvodem byla náročná údržba a nižší spolehlivost konstrukčně složité třiadvacítky,“ připomněl Hrabec s tím, že exportní stíhací verze MF byla do Československa dodávána v letech 1978-1979. Letouny obstarávaly protivzdušnou obranu státu. I když byly primárně určené ke stíhacím úkolům, dokázaly útočit i na pozemní cíle. Stroj s číslem 7184 byl posledním MiGem 23 MF dodadým do Československa v prosinci 1979. Službu ukončil o patnáct let později v Žatci.

Rozšíření muzejní expozice je dalším střípkem spolupráce se státním podnikem LOM Praha, která se rozjela začátkem roku. „Smlouvou o výpůjčce stvrzujeme spolupráci a zároveň zachraňujeme další bývalý stroj československého letectva, který určitě potěší mnohé letecké nadšence vojenské historie,“ je přesvědčený Jiří Protiva, ředitel státního podniku.

Letoun se aktuálně ještě nachází v jeho areálu v pražských Malešicích. Muzejníci jej tak musí nejdříve demontovat a následně přepravit do Kunovic, kde ještě projde opravami a konzervací. Návštěvníkům se poprvé představí na jaře.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace