Vánoce ve stresu. Rodina počítá auta v zahradě
Foto: iDobryDen.cz
Je to jen čekání na tragédii, nic jiného. Až nezůstane jen u rozbitých aut, až v naší zahradě zemře první řidič, pak teprve se ledy pohnou. Škoda, že nepatřím k vlivným lidem. Političce, ředitelce silničářů nebo šéfce dopravní policie by auta do zahrady určitě nepadala. Já ale žádnou funkci nemám. Blanka Vrágová stojí před svým domem pod svahem, na jehož vrcholku se kroutí jedna z nejrizikovějších zatáček v regionu. A ukazuje na další díru v plotě a rozbité betonové hrazení. Jde o výsledek jedné ze dvou nehod, které se staly v rozmezí čtyřiadvaceti hodin mezi první říjnovou nedělí a pondělím. K zatím poslední havárii došlo ve čtvrtek 1. prosince října krátce po šestnácté hodině, před setměním. Naštěstí se žádnému z řidičů nic nestalo, poničená jsou pouze auta a po první z říjnových bouraček i náš majetek, říká Blanka Vrágová.
Jakkoliv působí její věštba o čekání na tragédii přehnaně, ke smrtelné nehodě je v zatáčce blízko pokaždé, když zaprší, nasněží nebo namrzne.
Vrágovi bydlí v domě na výjezdu z Prakšic směrem na Uherský Brod od roku 2000 a do zahrady jim od té doby vletěl bezpočet aut. Přesnou statistiku si rodina nevede, ostatně, není to možné. Desítky nehod se totiž obešly bez asistence policie, řidiči si k uvízlým autům volají odtahovou službu nebo jim pomáhají známí. V průměru se jedná o sedm nehod ročně. Výjimkou je sezona 2014-15, kdy v průběhu dvanácti měsíců havarovalo pouze jedno auto. Kvílení brzd je ale slyšet neustále. Je malý zázrak, že ke všem nehodám došlo vždy za bílého dne nebo brzy ráno. V noci u nás ještě nikdo neboural. Klidné spaní ale nemáme. Stojí nás to nervy. Snad budeme mít klidné Vánoce, podotýká Blanka Vrágová.
V čem je tedy zatáčka, která podle opakovaných vyjádření správců silnic i dopravní policie splňuje veškeré parametry, tolik nebezpečná?
Když vyjíždíte z obce a před vámi je kopec, tak logicky přidáte plyn. Zatáčka ale za mokra vyhazuje auta do smyku, který končí pádem auta do plotu poblíž domku nebo ještě dál, vysvětluje Josef Hefka, starosta Prakšic. Chtěli bychom Vrágovým pomoci, ale nemáme žádnou možnost. Už za působení bývalého starosty Vlka se uvažovalo o pořízení svodidel. Tento nápad ale odpovědná místa zamítla. Zatáčku nakonec alespoň zdrsnil červený zpomalovací pruh.
Úprava povrchu však pomáhá jen z poloviny. A to doslova, neboť zpomalovací pruh brzdí pouze řidiče jedoucí ve směru od Uherského Brodu, tedy za svahu dolů do obce. Usilujeme o to, aby se pruh objevil také na druhé polovině silnice. Uvidíme, říká starosta Hefka.
Čtyři dny, tři nehody
Je neděle 2. října, pozdní odpoledne. Silné BMW stoupá pravotočivou zatáčkou, mladý řidič přidává plyn. Další už tušíte. Po smyku spadlo auto do plotu, který prorazilo stejně jako zídku, popisuje Lenka Vrágová, která se navzdory nehodám nechystá bydlet jinde. Žiju s rodiči, a i když si na nehody nejde zvyknout, stěhování neplánuju. Naopak se tady chceme usadit i s přítelem. Ale při představě, že přijdou na svět děti, které si začnou hrát na zahradě, mě mrazí. Takový život si nedokážu představit. Snad nám už konečně silničáři pomohou. Řešením by určitě bylo zdrsnění povrchu po obou stranách a nasazení svodidel, myslí si Lenka Vrágová.
V pondělí 3. října zůstal ve svahu viset další vůz. Tentokrát se do zahrady nebezpečně naklonil velký mercedes…, povzdechla si Blanka Vrágová.
Další rána se ozvala ve středu 5. října. Tuto havárii popisuje mluvčí hradišťské policie Milena Šabatová: Nehodu způsobila v 18.25 řidička octavie tím, že při průjezdu pravotočivou zatáčkou v táhlém stoupání ve směru na Brod nepřizpůsobila rychlost jízdy. Na mokrém povrchu dostala s vozidlem smyk a přitom vyjela do protisměru, kde narazila do boku protijedoucího Fordu Galaxy. Octavia byla po nárazu odhozena vpravo mimo komunikaci, kde sjela z travnatého břehu k domu. Při dopravní nehodě došlo k lehkému zranění řidičky. Ke zranění jiných osob nedošlo. Vzniklá škoda na Škodě Octavii činí zhruba 50 tisíc a na Fordu Galaxy je škoda za 80 tisíc korun. Žádná jiná škoda tentokrát nevznikla.
Řidička si v Prakšicích vybrala dvojnásobnou porci štěstí. Kromě ní totiž v autě cestoval také manžel a na zadních sedadlech byly dvě děti. Žena byla v šoku a neustále se omlouvala za to, že nám poničila majetek. Důležitější ale je, že rodina vyvázla živá, poznamenala Lenka Vrágová. Ona sama si prožila šok při záchraně posádky džípu, která zůstala zaklíněna ve voze poté, co se ve svahu otočil na střechu. Bylo to někdy na podzim před třemi nebo čtyřmi lety. Celá rodina tehdy pomáhala lidem ven. To jsme zůstali v šoku všichni, dodala.
K dalším dvěma nehodám, které od sebe dělily jen hodiny, došlo v polovině listopadu. Pamatuju si to docela přesně. Byl čtvrtek 17. listopadu, státní svátek. Mohli jsme si přispat, ale kolem osmé hodiny ráno se ozvala velká rána. Při pohledu z okna jsme spatřili známý obrázek. Auto doslova zapíchnuté do trávy pod svahem, jen malý kousek od plotu, vzpomíná Blanka Vrágová. V pátek 18. listopadu se situace opakovala. Tentokrát jen o tři hodiny dřív. Příjemné probuzení s autem u plotu se konalo už kolem páté ráno. Měla jsem strach o řidičku, ale odešla po svých…
Také první prosincový den, kdy se ozvala další rána, se havárie obešla bez šrámů. Odnesly to jen pomačkané plechy. Auto až dolů nesjelo, takže odtahová služba měla celkem snadnou práci. Teď trneme, co se bude dít dál. Minulý čtvrtek bylo velké náledí. Řidiči, možná z obavy před ledem, naštěstí jezdili pomalu, doplnila Blanka Vrágová.
Naděje umírá poslední
Zatímco dřív se většina nehod v prakšické zatáčce obešla bez policie, u těch posledních už asistovala. Místo jsme zadokumentovali, pořídily se zde detailní fotografie. Následně jsme upozornili správce komunikace, tedy Ředitelství silnic Zlínského kraje, na podezření ze špatné přilnavosti vozovky, sdělila mluvčí Šabatová.
První reakcí silničářů na sérii říjnových nehod bylo umístění přechodného dopravního značení v podobě snížení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu. Značka brzdí řidiče ve směru na Uherský Brod od čtvrtka 6. října.
Ještě letos zadáme v problémovém místě měření drsnosti vozovky. Pokud se zjistí špatné protismykové vlastnosti, tak na jaře 2017 přikročíme k technologickému řešení Rocbinda, říká Bronislav Malý, ředitel ŘSZK. Jde o směs pryskyřice a ostrohranného kameniva, která se pokládá na vozovku a dá vysoké protismykové vlastnosti jejímu povrchu. Před sedmi lety jsme v tomto úseku řešili stejný problém na vnější polovině vozovky. I tehdy jsme položili stejnou směs a k tomu přidali dopravní značení o snížení rychlosti na třicet kilometrů za hodinu.
I když si řidiči myslí opak, silničáři a policisté se shodují, že v pozadí nehod stojí nepřiměřená rychlost a špatný odhad situace. Máme za to, že při dodržování pravidel silničního provozu a omezení rychlosti by tady k nehodám nedocházelo, prohlásil Bronislav Malý. Od jeho vyjádření však došlo k dalším třem nehodám.
Věříme, že opatření se značkou snižující rychlost k něčemu povedou. Faktem ale je, že povrch je tady kluzký tak, že máte pocit chůze po rozlitém oleji. Když půjdete po silnici třeba jen v teniskách, můžete se sklouznout. To přece není normální, myslí si Lenka a Blanka Vrágovy.
Černý rekord Hluku, úprava v Prakšicích
I když patří zatáčka nad Vrágovými k nejobávanějším, a počtem nehod mnohonásobně převyšuje ostatní nebezpečná místa, na opačné straně regionu leží místo s dosud nepřekonaným rekordem. Jde o vlásenku z Nového dvora v Kunovicích ke stolařství v Hluku. Na tomto sjezdu bouralo v červnu 2012 za osmačtyřicet hodin šest aut!
Zatímco Vrágovým se pomoci zatím nedostává, další kolizní místo v Prakšicích se už podařilo vyřešit.
Na podzim 2013 se uprostřed obce, vedle táhlé zatáčky ve směru od Pašovic, objevily velké červené šipky. V minulých dnech se ve stejných místech, odkud auta mířila do místního potoka, objevila další úprava. Po domluvě s Ředitelstvím silnic Zlínského kraje padlo rozhodnutí, že se chodník vedle cesty posune směrem k potoku. Vznikl tady asi metr široký zelený pás a nové zábradlí. Když tedy někdo s autem vyletí, tak už neskončí v potoku, ale narazí do zábradlí, sdělil starosta Josef Hefka s poznámkou, že tuto úpravu si Prakšice zaplatily ze svého.
Poslední dopravní nehoda se v této zatáčce stala 12. července. Kolem jedenadvacáté hodiny tady jeden z řidičů sjel ze silnice a zůstal viset na potokem. Důvod? Vysoká rychlost. Pokud by řidiči dodržovali předepsanou rychlost, k žádným nehodám by v Prakšicích nemuselo docházet, poznamenala policejní mluvčí Milena Šabatová. Doplnila tak už dřívější vyjádření správců silnic i dopravní policie, kteří se shodli na tom, že zatáčka splňuje normy na šířku, náklon i odvodnění. Nehody tak spojuje jediný faktor, vysoká rychlost nebo špatný odhad řidičů.
Také v případě zatáčky uprostřed obce platí, že řidiči si po nehodě pomáhají sami. Dlouhé roky byla praxe taková, že pokud se nehoda obešla bez zranění nebo větší škody, tak se záchranka nebo policie vůbec nevolala, potvrdil starosta Josef Hefka.