Včera beton, dnes dřevo. A ve Starém Městě plech...

Včera beton, dnes dřevo. A ve Starém Městě plech...
Foto: ilustr., web
Staré Město, Uherské Hradiště Zprávy 31 / 07 / 2013

Lávku přes řeku Moravu v Uherském Hradišti beton nezalije. Třebaže dřevěné fošny velmi rychle podléhají zkáze a jejich oprava, případně výměna stojí nemalé peníze, radnice jim nakonec asi zůstane věrná. Staré Město, vlastník sousední lávky přes Baťův kanál, však sází na vroubkovaný ocelový plech...
Lávky denně čelí náporu pěších i cyklistů, pojezdové desky jsou proto posázené dírami a jízda je mnohdy nebezpečná. Oprava je nutností. „Jako nejschůdnější se jeví nahrazení stávajícího dřevěného krytu betonovou deskou,“ prohlásil před měsícem Květoslav Tichavský, starosta Uh. Hradiště. Dnes je ale všechno jinak. „Po důsledném zvážení jsme se přiklonili k původnímu materiálu. U dřevěné pochůzné plochy odpadá řešení jejího odvodnění a není nutná úprava napojení na stávající komunikace kvůli výškovému rozdílu,“ reagoval v týdnu Zdeněk Procházka, místostarosta Uh. Hradiště, podle kterého dřevěný rozebíratelný povrch navíc umožní snazší údržbu i případnou opravu nosné konstrukce.
Radnice má na stole studii, která není jednoznačná. Každá varianta má své výhody i nevýhody. A cenově jsou prakticky na stejné úrovni, beton přijde na 1,6 a dřevo na 1,5 milionu korun (bez DPH). „Životnost betonu je delší jen za ideálních podmínek, nesmí dojít k jeho narušení. Riziko přitom nemůžeme nikdy úplně vyloučit, ať už při zajišťování údržby, opravách nebo vlivem roztažnosti a pružnosti kovové konstrukce. Oprava betonové desky by pak byla technicky i finančně náročnější než oprava dřevěných desek,“ obhajuje přírodní materiál Procházka.
Kdyby se Uh. Hradiště pustilo do opravy dnes, jeho lávka bude dřevěná a sousední staroměstská z vroubkovaného ocelového plechu. V její bezprostřední blízkosti totiž v rámci prováděných protipovodňových opatření vyroste třetí lávka s plechovým povrchem, která překlene suchý poldr. „Dřevo se vlivem dešťů, sněžení a vůbec obrovských teplotních i povětrnostních výkyvů rozpíná a vysušuje, což výrazně zkracuje jeho životnost. Lávka je hojně využívaná, zaslouží si stálejší povrch,“ je přesvědčený Josef Bazala, starosta Starého Města. Definitivní slovo ale na pravém břehu řeky Moravy ještě neřekli, radnice si nejdříve nechá vypracovat posudky. „Ještě se pokusíme sladit povrch s Uherským Hradištěm. Je hloupé, aby dvě lávky měly pojezdovou plochu z oceli a třetí ze dřeva. Ale vyloučit to nelze. Uvidíme, třeba nám projektanti vysvětlí výhody dřeva,“ pravil Bazala.
S opravou na obou březích řeky Moravy počítají až v příštím roce, samozřejmě za předpokladu, že ji posvětí zastupitelé.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace