Ve Zlínském kraji se staví třetina všech dálnic v Česku. To je dobrá zpráva nejen pro řidiče ze Slovácka, říká hejtman
Foto: archiv / Hejtman Radim Holiš
Zlínský kraj vstoupil do investičně rekordního roku. V následujících měsících chce hejtmanství napříč krajem utratit přibližně 3,5 miliardy korun, což by měli v neposlední řadě pocítit také obyvatelé na Slovácku. Jaké projekty kraj chystá, kdy se projedeme po nové dálnici a jestli přeci jen nebylo lepší využít pozemky v Malenovicích na výstavbu nové krajské nemocnice, jsme se v rozhovoru ptali hejtmana Radima Holiše.
Krajské zastupitelstvo definitivně zrušilo investiční záměr výstavby nové nemocnice ve Zlíně-Malenovicích. Pozemky si hejtmanství ale nechalo a navíc zaplatilo 10 milionů za vypořádání smlouvy se společností Unimex. Už víte, k čemu je kraj využije?
Vyrovnáním s Unimexem kraj získal klíčovou část pozemků. Vyřešil se soudní spor s Unimexem, další plochu tam vlastní město Zlín, něco soukromí investoři a jsou tam pozemky s věcnými břemeny a zástavními právy. Naším úkolem je území scelit a vytvořit „čistou” plochu, na které budeme moci stavět a využít ji pro budoucí záměry kraje. Konkrétní projekt zatím nemáme, řešíme to a do půl roku bychom chtěli mít jasno. S jistotou ale mohu říci, že pozemky nebudeme prodávat.
Všechny tyto záměry však budou stát nemalé peníze. Nebylo lepší je skutečně investovat do nové nemocnice, na kterou bývalý hejtman sliboval nejen státní, ale třeba i evropské dotace?
Dotace ani státní peníze se při jednání s vládou nepotvrdily. Financování by zůstalo na kraji. Postavit v Malenovicích novou nemocnici byl nereálný sen mého předchůdce. Kraj by se tím dostal do obrovských finančních problémů. Kdybychom všechny peníze směřovali do jedné nemocnice, paralyzovali bychom všechny další oblasti a ostatní krajský majetek by chátral. To nemluvím o tom, že by nezbylo na investice a rozvoj. Kraj čekají velké výzvy, musíme se například připravit na to, že nám stárne populace, řešit neutěšenou situaci s bydlením, udržet mladé lidi v našem kraji... Nemůžeme si dovolit upřít veškerou pozornost na jediný projekt. Myslím, že dneska už je to všem jasné.
Když jste se před třemi roky chopil funkce hejtmana, přehodil jste výhybku a začal modernizovat Krajskou nemocnici Tomáše Bati v jejím současném areálu. Jak jste s postupem prací spokojen?
Baťova nemocnice nabrala jasný směr a mění tvář. Postupně ji modernizujeme a letos nás už čeká příprava plochy v areálu na výstavbu nového pavilonu pro matku a dítě, kde bude mimo jiné nová porodnice. Za uplynulé tři roky jsme do stavebních úprav nemocnice investovali zhruba čtyři sta milionů korun, dalších zhruba šest set milionů šlo na nové přístroje. Dvě třetiny z toho nám pokryly dotace, které vedení nemocnice velmi šikovně a operativně využilo. Když srovnám stav, ve kterém jsme areál nemocnice přebírali, a podívám se, jak vypadá dnes, rozdíl je více než zjevný. Některé části nemocnice byly při mém příchodu v havarijním stavu… Jsem spokojený, jak se krajská nemocnice proměňuje, a těší mě, že si toho začínají všímat i ostatní. Byl jsem zděšený, když jsem nemocnici poprvé viděl. I kdybychom stavěli novou nemocnici, tyto úpravy bychom ve stávajícím areálu museli stejně řešit.
Kromě zlínské nemocnice však pokračuje také modernizace Uherskohradišťské nemocnice. Stihnete ještě jako hejtman odstartovat modernizaci posledního pavilónu bývalé interny?
Soutěž na rekonstrukci interny v Uherském Hradišti běží od loňského léta. Zdrželo nás napadení veřejné zakázky a museli jsme čekat na vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. To už máme a s jeho souhlasem můžeme pokračovat ve výběrovém řízení. Věřím, že do jara oznámíme vítěze, podepíšeme s ním smlouvu a odstartujeme výstavbu. Je to jedna z největších krajských investic za poslední dobu, náklady na obnovu budovy jsou předběžně odhadnuty na šest set milionů korun. Uherskohradišťská nemocnice ukazuje, že jde udělat novou nemocnici ve stávajícím areálu.
Ať neřešíme jen zdravotnictví, na konci minulého roku jste oznámil, že v letošním roce chce kraj proinvestovat rekordní balík peněz v celkové výši 3,5 miliardy Kč. Co z toho zlepší život lidem na Slovácku?
Například výše zmiňovaná budova interny, jejíž opravou završíme dlouholetou modernizaci Uherskohradišťské nemocnice. V Uherském Hradišti je letos také v plánu přístavba výjezdové základny zdravotnické záchranné služby nebo rekonstrukce na umprumce, kde dojde k úpravě zázemí a pořídí se bezbariérové výtahy. Mezi Jarošovem a Bílovicemi budeme rekonstruovat silnici za 264 milionů korun a zateplení se dočká Domov pro osoby se zdravotním postižením ve Starém Městě. V plánu je kromě toho i řada menších investic a nezapomněli jsme v rozpočtu ani na tradiční regionální akce, jako jsou Slavnosti vína, Letní filmová škola nebo třeba Top víno Slovácka, které pravidelně a rádi podporujeme. Garantuju, že peníze dáváme do kraje rovnoměrně.
Především motoristé s nedočkavostí sledují postup prací na „slovácké“ části dálnice D55. Už znáte přesnější datum, kdy se po ní projedou první auta?
Optimisticky očekáváme dokončení na podzim letošního roku, ale přesné datum musí potvrdit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Z pozice kraje se snažíme veškeré dopravní stavby maximálně zrychlit. Jsou za tím mnohá jednání s ŘSD i s ministerstvem dopravy, protože právě stát je v mnoha případech investorem, a tedy i hybatelem věcí. Za poslední tři roky se nám podařilo v kraji rozjet několik dlouho očekávaných dopravních staveb a samotný kraj do oprav silnic investoval rekordně nejvíc ve své historii. Na Slovácku je pro nás kromě dálnice D55 prioritou také obchvat Uherského Hradiště kolem Jarošova a obchvat Uherského Brodu. Aktuálně se u nás v kraji staví třetina všech dálnic v Česku, což je velmi dobrá zpráva nejen pro řidiče ze Slovácka. Považujeme to za velký diplomatický úspěch.
Velkým zádrhelem u dálnice D55 byl mimo jiné úsek mezi Otrokovicemi a Babicemi, který zatím bude v celkové trase „chybět“. Už se podařilo najít řešení? A kdy bude dálnice zkompletována?
S řešením v tomto místě a dalším postupem prací nás Ředitelství silnic a dálnic seznámilo loni na podzim, na jednání jsem tehdy svolal všechny zastupitele Spytihněvi, aby byli informovaní. Tento úsek se bohužel nepodaří postavit ve stejnou dobu jako ostatní. Bude mít minimálně čtyři roky skluz. A budeme ho chtít stáhnout. Je to dané historií a dřívějšími rozhodnutími, která výstavbu ovlivnila.
Často upozorňujete na to, že se také náš kraj bude muset připravit na výraznou změnu demografické struktury. Co si pod tím má náš čtenář představit a jaké kroky v tomto směru kraj chystá?
Od roku 2030 začnou postupně odcházet do důchodu lidé narození v sedmdesátých letech. To je velmi silná generace, jejíž odchod způsobí otřes nejen na pracovním trhu. Je to celorepublikové téma, které se bohužel na této úrovni příliš neřeší. Proto se sami problematikou zabýváme a rozjíždíme několik nových pilířů a projektů. Jedním z nich je nová krajská společnost ZRIA, která bude zastřešovat veškeré strategické projekty kraje, bude se podílet na rozvoji nových studijních oborů, pomůže nám lákat do kraje zajímavé investory a tím vytvářet nová, nadprůměrně ohodnocená, pracovní místa. Kromě toho chceme podpořit dostupné bydlení, zlepšit spolupráci s podnikateli, vytvořit větší tlak na střední školy a jejich propojení s firmami, chceme posílit spolupráci s UTB apod. Musíme si mladé lidi udržet v kraji. Čelit změnám ve struktuře našeho obyvatelstva a mírnit jejich dopady je to nejtěžší, co nás v následujících letech čeká. O tom více třeba někdy příště.