„Věk se nekontroluje, jezdím se slevou“
Foto: web / ilustrační foto
Nejde o žádné závratné částky, ale při častých jízdách významně ušetříte. Řeč je o zneužívání slev na jízdném společnosti Arriva vlaky.
„Jen si to zkuste. Řekněte, že chcete jízdné „Senior65“, a pokud máte na tváři roušku a vypadáte tak kolem šedesátky nebo i míň, tak ji dostanete okamžitě, tedy bez předložení občanky,“ tvrdí cestující, jehož jméno redakce zná. Muži, kterému je ve skutečnosti 58, se jeho lež „vyplatila“ opakovaně. V praxi to podle něj vypadá tak, že místo obvyklé ceny zaplatí jen 25 procent. Což by například v případě jízdy z Uherského Hradiště do Pitína znamenalo zaplatit místo 43 pouze 11 korun.
Mluvčí Arriva vlaky Jan Holub v reakci na tuto formu zneužívání slev na jízdném uvedl, že cestující je povinen při nákupu jízdenky doložit svůj nárok na zlevněné jízdné příslušným dokladem nebo průkazem. „U seniorů je to třeba občanský průkaz, u studentů žákovský průkaz nebo mezinárodní průkazka ISIC. Při nákupu online si cestující v našem e-shopu vybere požadovaný typ jízdného a při kontrole jízdenek musí taktéž doložit nárok na zakoupené zlevněné jízdné příslušnou průkazkou nebo dokladem,“ sdělil mluvčí.
Slev, na které by měl cestující u Arrivy dosáhnout pouze výměnou za předložení patřičného průkazu, je několik. Na snížení jízdného o 75 procent mají kromě lidí nad 65 let nárok také děti a žáci od 6 do 18 let, cestující se ZTP a ZTP/P a studenti od 18 do 26 let. Polovinu z ceny platí rodič navštěvující dítě v ústavní péči. Zdarma jezdí děti do 6 let a průvodci ZTP/P.
Dopravní společnost, která obsluhuje místní tratě od poloviny loňského prosince, měla s odbavováním cestujících problémy už v lednu. Zlínský kraj jí za nedodržení standardů služeb, vybavenost souprav a za ušlý zisk z jízdného kvůli opakovaným výpadkům odbavovacích zařízení ve vlacích vyměřil pokutu 690 tisíc korun. Lidé tehdy jezdili několik týdnů zcela zdarma proto, že ve vlacích nefungoval software na prodej lístků.
A další sankce ze strany hejtmanství se chystá. Tentokrát jde o to, že koronakrize nedovolila vypočítat ušlý zisk za úbytek spojů. Hejtmanství chtělo pro srovnání ztrát využít nejprve údaje za březen, nakonec ale půjde o čísla ze zářijového provozu. „Protože se přestalo jezdit, tak se to porovnává těžko. Pro kraj je ze dvou důvodů lépe, aby počkal. Za prvé je to z důvodu právní jistoty. Musíme si být jistí, že výše pokuty je správně nastavená. A za druhé, a to je hlavní, vždycky by náš postup, i v tomto negativním případě, měl být férový,“ řekl k tomu už dřív hejtman Jiří Čunek.