Velká vlaková revoluce: Kraji letí peníze oknem, lidé cestují zadarmo

Velká vlaková revoluce: Kraji letí peníze oknem, lidé cestují zadarmo
Foto: SAL, WEB, koláž DOBRÉHO DNE  /  Společnost Arriva vlaky nemá problém jen v Čechách. Její služby zatím zaostávají nad očekáváním také na slováckých tratích. Mezi největší problémy patří odbavování cestujících ve vlacích, hejtmanství už potvrdilo udělení sankcí. Pikantní je, že o peníze přichází jak dopravce, tak Zlínský kraj.
Slovácko Zprávy 08 / 01 / 2020

Bohužel pro společnost Arriva vlaky, stížnosti na její služby stále neberou konce. I když prosincová zpoždění v desítkách minut a větší výpadky odbavovacího systému pominuly, cestující s nástupem mrazů na vlastní kůži pociťují změny v podobě uzavření čekáren. Tam, kde má začít jejich otevírání na dálku prostřednictvím dispečinku v Přerově, se dočkají až v pondělí 20. ledna. Avšak vůbec největším problémem jsou zmatky s odbavováním cestujících přímo ve vozech. Lidé kvůli potížím se „čtečkami“ cestují často zadarmo, čímž se Zlínský kraj coby objednavatel služeb připravuje o nemalé peníze.
„V měsíci únoru provedeme kontrolu evidence vydaných jízdenek. Pokud jde o úvahu, že za nekvalitní služby přikročíme k sankcím, to se už změnilo v jistotu. Zlínský kraj udělí společnosti Arriva vlaky pokutu,“ potvrdila Adéla Kousalová, mluvčí zlínského hejtmanství.
Avšak jak chce kraj spočítat pasažéry za situace, kdy řada z nich jezdí zadarmo, na to odpověď chybí.  
Podle desetileté smlouvy s dopravcem by se za každý jednotlivý případ měly vybírat 2 tisíce korun. Arriva se zavázala, že v každém vlaku musí být nejméně jeden člen vlakového doprovodu, že musí hovořit česky nebo slovensky, že musí být řádně proškolen pro případ mimořádných událostí, že se musí k cestujícím chovat zdvořile a také že musí provádět kontrolu jízdenek průběžně po celou dobu jízdy. A právě v tom je problém, který někteří lidé dokáží hravě zneužít.
„Jezdím denně ze Starého Města do Brodu a lístek si kupuji až ve vlaku. Ověřil jsem si, že pokud je souprava plná lidí, tak průvodčí nestíhá, zkrátka nemá vůbec přehled, kdo kde nastoupil,“ přibližuje student, jehož jméno redakce zná. „Už několikrát jsem tak ušetřil peníze. Jednoduše jsem oznámil nástup jinde než ve Starém Městě…“
Že nejde o „studentský vtip“, to si minulý týden v pondělí ověřil na cestě z Uherského Hradiště do Brodu i krajský zastupitel za Soukromníky Michal Dvouletý. „Přesvědčil jsem se, že Zlínský kraj svým nepovedeným dopravním experimentem, který bude stát daňové poplatníky více jak 1,3 miliardy ročně, zpackal, co mohl,“ tvrdí zastupitel Dvouletý. Jízdenku, kterou si koupil na nádraží v Uherském Hradišti, mu nikdo po celou dobu zhruba půlhodinové jízdy nezkontroloval. „Kdybych lístek neměl, jel jsem zadarmo. A zadarmo prokazatelně jel muž, který nastupoval tuším v Popovicích a průvodčí jen pokrčila rameny, že mu jízdenku neprodá, protože nemá „krabičku“! Byl jsem sice účastníkem jen jednoho incidentu, ale kolik takových případů vzniká každý den na všech nově vysoutěžených tratích?“ ptá se zastupitel.
Společnost Arriva vlaky se cestujícím už na konci minulého roku omluvila dopisem svého ředitele Jiřího Nálevky. „Prvotní problémy s prodejem jízdenek v našich pokladnách i ve vlacích se podařilo z větší části vyřešit a jízdenky v pokladnách i ve vlacích už prodáváme. Tady si musíme bohužel posypat hlavu popelem nad výběrem nevhodného dodavatele celé technologie. Společnost Telmax zcela selhala v přípravě odbavovacího systému pro Arrivu, odpovědnost vůči cestujícím i objednavatelům však máme samozřejmě za tyto nedostatky my,“ uvádí v písemnosti ředitel Nálevka. „Omlouváme se za nevydařený start, bereme si ze všech chyb poučení a pracujeme na zlepšení ze všech sil. Věříme, že to v dalších dnech a týdnech všichni cestující pocítí,“ dodal ředitel.
Příkladem promrzlých stanic jsou Bojkovice, kde se lidé na útulné a vyhřáté prostory s toaletami dívají jen přes okno. Zlínský kraj v tomto případě opomněl zařadit do výběrového řízení podmínku, aby nový dopravce zajistil službu pro zákazníky z minulých let, a tak se moderní nádraží změnilo v pouhou zastávku. „Kdybych vzal nabídku na brigádu, tak bych se tady mohl zahřát,“ bere situaci s humorem cestující Jan Novotný. A čte leták nalepený na dveřích zavřené čekárny. „Za 115 korun na hodinu se tady nabízí brigáda na odklízení sněhu. To bude paráda, až nakonec nasněží,“ dodává cestující. Pokud by tuhá zima se sněhem dorazila, na uklizené nástupiště mohou zapomenout i v sousedních obcích. „Také u nás v Záhorovicích nemá kdo odklízet sníh,“ poznamenal už dřív starosta obce Miroslav Andrlík. „Dosud platilo, že majitel naší malé stanice si na zimu smluvně zajistil službu, která sníh odklízí. Letošní zimu si po této stránce zatím nedokážu představit. Cítím problém, se kterým se lidí začnou obracet na obec. My ale odklízení zajišťovat nemůžeme.“

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist